گروه بین‌الملل- روز دوشنبه افزایش بزرگ شاخص‌های وال‌استریت در ماه سپتامبر متوقف شد، زیرا نگرانی‌ها درمورد بخش مالی شور و شوق ناشی از معامله شرکت‌ها را از میان برد. شاخص میانگین صنعتی داوجونز در پایان معاملات ۴۸ واحد کاهش یافت، اما این شاخص هنوز رشد ۸ درصدی را در ماه جاری ثبت کرده است و احتمالا بهترین عملکرد در ماه سپتامبر را از سال ۱۹۳۹ تاکنون رقم خواهد زد. ارزش سهام بخش مالی دچار کاهش شد، زیرا نگرانی درمورد سلامت بانک‌های اروپایی همچنان وجود داشت. مرکز خدمات سرمایه‌گذاران مودی رتبه خود را برای بانک آنگلو آیریش، یکی از مشکل‌دارترین بانک‌های اروپایی در ماه‌های اخیر، کاهش داد. ارزش سهام غول‌های بانکداری جهان همچون بارکلیز پی‌ال‌سی و جی‌پی مورگان بیش از یک درصد سقوط کرد. به دلیل آن که گزارش اقتصادی عمده‌ای برای هدایت بازارسهام وجود نداشت، پس از اعلام معامله شرکت‌های کالاهای مصرفی و‌ خرده‌فروشی صنعتی سرمایه‌گذاران بر سهام خاص توجه کردند. شرکت یونیلور ان‌وی که تولید کننده محصولات مصرفی است موافقت کرد، شرکت آلبرتو کالور را با مبلغ ۷/۳ میلیارد دلار خریداری کند. شرکت ساوت‌وست ایرلاینز نیز شرکت ایرتران هولدینگز را با مبلغ ۴/۱ میلیارد دلار خریداری می‌کند. فروشگاه‌ وال-مارت پیشنهاد خرید شرکت مس‌مارت هولدینگز را با مبلغ ۲۵/۴ میلیارد دلار ارائه کرد.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۲۲/۴۸ واحد یا ۴/۰ درصد کاهش یافت و به ۰۴/۱۰۸۱۲ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰،

۵۱/۶ واحد یا ۶/۰ درصد سقوط کرد و به ۱۶/۱۱۴۲ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۴۵/۱۱ واحد یا ۵/۰ درصد افت کرد و به ۷۷/۲۳۶۹ واحد رسید.

دیروز سه‌شنبه درپی کاهش وال‌استریت به دلیل نگرانی از سلامت بانک‌های اروپایی، بورس‌های جهان دچار کاهش شدند. در آغاز معاملات در اروپا، شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان یک درصد سقوط کرد و به ۵۶/۵۵۱۷ واحد رسید. شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه ۱/۱ درصد کاهش یافت و به ۱۵/۳۷۲۴ واحد رسید. شاخص داکس آلمان ۹/۰ درصد افت کرد و به ۵۶/۶۲۲۲ واحد رسید. فروش آتی شاخص‌ها در وال‌استریت نیز با کاهش روبه‌رو شد و فروش آتی شاخص داوجونز ۳۴ واحد یا ۳/۰ درصد افت کرد و به ۰۰/۱۰۷۱۷ واحد رسید. فروش آتی شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ با ۴ واحد یا ۴/۰ درصد کاهش به رقم ۷۰/۱۱۳۳ واحد رسید. بانک توسعه آسیا پیش‌بینی رشد اقتصادی سال ۲۰۱۰ خود را برای ۴۴ کشور درحال توسعه و به تازگی صنعتی شده از ۵/۷ درصد به ۲/۸ درصد افزایش داد، اما بازارهای آسیا به این مساله اهمیت ندادند. شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن ۳۸/۱۰۷ واحد یا ۱/۱ درصد سقوط کرد و به ۷۶/۹۴۹۵ واحد رسید. شاخص کاسپی کره جنوبی ۳/۰ درصد افت کرد و به ۹۷/۱۸۵۵ واحد رسید. شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ یک درصد کاهش یافت و به ۹۵/۲۲۱۰۹ واحد رسید. شاخص شانگهای کامپوزیت چین ۶/۰درصد سقوط کرد و در رقم ۳۵/۲۶۱۱ واحد ثابت شد.