انتخاب رهبر حزب کارگر بریتانیا

دیوید میلیبند(راست)، اد میلیبند(چپ)

گروه بین‌الملل- دیروز قرار بود با آغاز کنفرانس حزب کارگر انگلستان در منچستر، رهبر این حزب مشخص ‌شود. دیوید و اد میلیبند، اد بالز، اندی برنهام و دیان آبوت بر سر جانشینی گوردون براون رقابت می‌کنند. براون پس از شکست حزب کارگر در انتخابات سراسری استعفا کرد. اکثر ناظران براین باورند که رقابت بین برادران میلیبند بسیار نزدیک است و احتمالا رای‌های ترجیحی دوم و سوم نتیجه قطعی را مشخص می‌کند.

اما روز جمعه برای نخستین‌بار برخی از ناشران اد میلیبند را به عنوان نامزد برگزیده خود انتخاب کردند. اد بالز، اندی برنهام و دیان آبوت برای به دست آوردن جایگاه سوم بایکدیگر رقابت می‌کنند.

دیوید میلیبند، وزیر سابق امور خارجه، که برای مدت طولانی تصور می‌شد به عنوان رهبر حزب کارگر انتخاب می‌شود، به بی‌بی‌سی گفت درصورت شکست در این رقابت از سیاست کنارگیری نخواهد کرد.

زمانی که از دیوید میلیبند پرسیده شد درصورت برنده شدن، برادرش در کابینه سایه او چه شغلی خواهد داشت از پاسخ به این پرسش امتناع کرد و گفت این «سرنوشتی وسوسه برانگیز» خواهد بود. اد میلیبند به بی‌بی‌سی گفت «اولویت حزب کارگر وحدت حزبی و حرکت رو به جلو و ایستادن در جایگاه مخالفی معتبر است. اگر من به عنوان رهبر حزب انتخاب شوم این اولویت‌ها را انجام خواهم داد.»سخنگوی گردون براون گفت نخست وزیر سابق پیش از اعلام نتایج سخنرانی می‌کند.

نیل کیناک رهبر سابق حزب کارگر که از اد میلیبند حمایت می‌کند در گفتگو با بی‌بی‌سی گفت «برادران میلیبند هر دو بسیار بسیار باهوش و کاملا متعهد هستند. چیزی که اد را متمایز می‌کند انرژی حیرت‌انگیز و قوه ابتکار او است و این حقیقت که او با مردم با هر پیشینه و طبقه‌ای ارتباط برقرار می‌کند که این امر به نظر من برای رهبر حزب کارگر و نخست‌وزیر احتمالی اصلی‌ترین ویژگی به شمار می‌رود.»

اعضای پارلمان بریتانیا، اعضای پارلمان اروپا، اعضای حزب کارگر و اعضای اتحادیه‌های کارگری و سازمانهای هم‌پیمان در رای‌گیری حزب کارگر شرکت می‌کنند. از پنج کاندیدای احراز پست رهبری حزب کارگر چهار کاندیدا وزرای سابق کابینه هستند. بالز متحد نزدیک براون، وزیر آموزش بود. برنهام وزیر بهداشت و اد میلیبند وزیر انرژی و تغییرات آب و هوایی بود.

خانم آبوت عضو هیات قانون‌گذاری جناح چپ بسیار دیر و با حمایت دیوید میلیبند وارد این رقابت شد. اما او از سابقه خود در انتقاد از جنگ عراق و دیگر تصمیمات اتخاذ شده توسط دولت قبلی برای متمایز کردن خود از دیگر کاندیداها استفاده کرد.

انتظار می‌رود حدود سه میلیون نفر در این رای‌گیری شرکت کنند. برگه‌های رای توسط گروه مستقل انتخاباتی شمارش می‌شود. یک روز پس از اعلام برنده انتخابات تعیین نامزد برای کابینه سایه آغاز می‌شود و اعضای حزب کارگر در پارلمان به این کاندیداها رای می‌دهند. کاندیداهای کابینه سایه تا روز چهارشنبه فرصت نام نویسی دارند و ۵۰ نفر برای بدست آوردن ۱۹ پست با یکدیگر رقابت می‌کنند. برای انتخاب دیگر اعضای کابینه سایه شامل رهبر حزب، معاون رهبر حزب، رییس فراکسیون حزب کارگر در پارلمان، به طور جداگانه رای‌گیری می‌شود.