گروه بین‌الملل‌-‌ اعضای آژانس اتمی سازمان ملل متحد، با اختلاف آرای بسیار اندکی قطعنامه‌ای را که از سوی اعراب پشتیبانی می‌شد و از اسراییل می‌خواست تا به پیمان جهانی محدود کردن سلاح‌های اتمی بپیوندد، رد کردند. به گزارش بی.‌بی.‌سی در کنفرانس سالانه آژانس بین المللی انرژی اتمی(IAEA)، ا۵۱ کشور علیه قطعنامه پیشنهادی اعراب و ۴۶ کشور به نفع این قطعنامه رای مثبت دادند. این در حالی بود که ۲۳ کشور هم به این قطعنامه رای ممتنع دادند.

ایالات‌متحده آمریکا که به شدت با این قطعنامه پیشنهادی مخالف بود، چنین استدلال می‌کرد که این قطعنامه می‌تواند کنفرانس سال ۲۰۱۲ را که قرار است با موضوع خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای برگزار شود، تحت‌شعاع قرار دهد.

در قطعنامه پیشنهادی، از توانایی‌های هسته‌ای اسراییل ابراز نگرانی شده و از این رژیم خواسته شده بود تا به پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) بپیوندد. این موضوع نیازمند آن است که رژیم صهیونیستی به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه دهد تا همه فعالیت‌های اتمی‌اش را مورد بازرسی قرار دهد، موضوعی که رژیم صهیونیستی تاکنون آن را نپذیرفته‌است. این در شرایطی است که پیش از آغاز رای‌گیری درباره این قطعنامه، اسراییل نسبت به تصویب این قطعنامه غیر‌الزام آور هشدار داده‌بود. واشنگتن هم به کشورهای عرب هشدار داده بود که این اقدام می‌تواند روند مذاکرات صلح را که اخیرا میان اسراییل و فلسطینیان از سر‌گرفته شده‌است، از مسیر خود خارج کند. این در شرایطی است که باور همگانی بر این است که رژیم اسراییل بیش از ۲۰۰ کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد و نگرانی کشورهای منطقه خاورمیانه از جمله کشورهای عرب و غیر عرب این منطقه را موجب شده‌است.