گروه بین­الملل- روز دوشنبه شاخص­ها در وال­استریت به بالاترین سطح خود طی چهار ماه گذشته رسیدند. زیرا امیدها افزایش یافت مبنی براینکه فدرال رزرو به منظور تقویت اقتصادی اقدامات بیشتری را انجام خواهد داد. پس از آنکه شاخص استاندارد‌اندپورز ۵۰۰ از بالاترین سطح خود طی روزهای اخیر عبور کرد، خرید سهام افزایش یافت. این شاخص اغلب توسط معامله­گران حرفه­ای معامله می‌شود. شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۱۴۶ واحد جهش کرد و به بالاترین سطح خود از ۱۳ مه تاکنون رسید. بیانیه گروهی از اقتصاددانان مبنی براینکه رکود اقتصادی در ژوئن سال ۲۰۰۹ به پایان رسیده است خبر خوشی بود اما بسیاری از تحلیل­گران پیش از این به این باور رسیده بودند.

اخبار معامله­ شرکت­ها نیز به افزایش شاخص­ها کمک کرد. شرکت آی­بی­ام اعلام کرد شرکت نتزا را با مبلغ ۷/۱ میلیارد دلار خریداری خواهد کرد. سرمایه­گذاران به معامله شرکت­ها به عنوان نشانه­ای از تمایل آنان برای صرف پول می­نگرند.

در نشست فدرال رزرو درمورد نرخ بهره بحث می­شود و سرمایه‌گذاران در انتظار نشانه­ای هستند مبنی براینکه بانک مرکزی آمریکا اقدامات بیشتری را برای پایین­ نگه­داشتن نرخ بهره انجام می­دهد. پیش­بینی می­شود کمیسیون تعیین نرخ بهره فدرال رزرو به منظور تقویت اقتصاد برنامه خرید اوراق قرضه و اوراق بهادار وام مسکن را از سر بگیرد. شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۷۷/۱۴۵ واحد یا ۴/۱ درصد افزایش یافت و به ۶۲/۱۰۷۵۳ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۱۲/۱۷ واحد یا ۵/۱ درصد جهش کرد و به ۷۱/۱۱۴۲ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۲۲/۴۰ واحد یا ۷/۱ درصد رشد کرد و به ۸۳/۲۳۵۵ واحد رسید.

در پی افزایش وال­استریت دیروز سه‌شنبه نیز بورس­های جهان با افزایش اندکی روبه‌رو شدند.

تحلیل­گران پیش­بینی می­کنند به رغم کندی رشد اقتصادی در کشورهای پیشرفته، رشد اقتصادی آسیا طی سال آینده قوی باقی خواهد ماند. این درحالی است که هرگونه پیشرفت در اقتصاد متزلزل آمریکا موجب تقویت کشورهای آسیایی خواهد شد.

در آغاز معاملات در اروپا، شاخص سی­ای­سی-۴۰ فرانسه ۵/۰ درصد رشد کرد و به ۸۴/۳۸۰۵ واحد رسید. شاخص داکس آلمان ۲/۰ درصد افزایش یافت و به ۲۹/۶۳۱۰ واحد رسید. شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۳/۰ درصد جهش کرد و به ۰۲/۵۶۲۲ واحد رسید. در آسیا، افزایش ابتدای روز شاخص نیکی ۲۲۵ ژاپن ازمیان رفت و این شاخص ۹۸/۲۳ واحد یا ۳/۰ درصد کاهش یافت و به ۱۱/۹۶۰۲ واحد رسید. شاخص هنگ­سنگ هنگ­کنگ ۱/۰ درصد افزایش یافت و به ۵۹/۲۲۰۰۲ واحد رسید. شاخص سنگاپور ۲/۰ درصد رشد کرد و به ۳۴/۳۰۸۸ واحد رسید. شاخص شانگهای کامپوزیت ۱/۰ درصد افزایش یافت و به ۵۵/۲۵۹۱ واحد رسید. شاخص ای­اس­اکس ۲۰۰ استرالیا ۳/۰ درصد رشد کرد و در رقم ۵۰/۴۶۱۷ واحد ثابت شد.