گروه بین‌الملل- ارتش بریتانیا به ماموریت واحدهای اعزامی‌خود در شهرستان سنگین، در استان هلمند، رسما پایان داده است. تا کنون حفظ امنیت شهرستان سنگین برعهده واحدهای اعزامی‌ارتش بریتانیا در افغانستان بود و در این مدت، بیش از یکصد تن از نظامیان بریتانیایی، یعنی حدود یک سوم کل تلفات آنان در جنگ افغانستان، در این شهرستان جان خود را از دست داده‌اند.

سنگین یکی از مناطق عمده فعالیت شورشیان مخالف دولت افغانستان و یکی از خطرناک ترین نقاط این کشور برای نیروهای بین‌المللی بوده است.

جاسازی بمب‌های کنار جاده ای و حمله مستقیم به کاروان‌های نظامی، از روش‌های معمول طالبان در شهرستان سنگین بوده است.

این شهرستان همچنین از مراکز اصلی تولید مواد مخدر و کشت خشخاش است.

با خاتمه ماموریت ارتش بریتانیا در سنگین، نیروهای آمریکایی حفظ امنیت این منطقه را بر عهده می‌گیرند.

طرح خروج سربازان بریتانیایی از شهرستان سنگین و جایگزین شدن آنها توسط نیروهای آمریکایی در ماه جولای امسال از سوی وزارت دفاع بریتانیا اعلام شده بود.

ماموریت نظامی‌بریتانیا در شهرستان سنگین در سال ۲۰۰۶ آغاز شده بود.

سال سرنوشت ساز

وزارت دفاع بریتانیا در ماه جولای اعلام کرد که واحدهای نظامی‌این کشور در شهرستان سنگین «پیشرفت خوبی» داشته‌اند اما تاکید ورزید که خروج نظامیان بریتانیایی از این شهرستان، امکان تمرکز بیشتر بر حفظ امنیت در مناطق مرکزی استان هلمند را خواهد داد.

به گفته کارشناسان، سنگین در یکی از مهمترین مسیرهای تدارکاتی طالبان واقع شده و پاکسازی این منطقه از وجود شورشیان می‌تواند تاثیری مهم بر توانایی نظامی‌آنان بگذارد.

با تغییرات اخیر، امنیت شمال و جنوب استان هلمند در حوزه مسوولیت نیروهای آمریکایی خواهد بود که به تازگی شمارشان در افغانستان افزایش یافته است.

به گفته ناظران، نیروهای بین‌المللی در افغانستان سال سرنوشت‌سازی را در پیش دارند.

آمریکا اعلام کرده است که خروج سربازان خود را از افغانستان از سال ۲۰۱۱ آغاز می‌کند و بسیاری دیگر از متحدان آمریکا در افغانستان نیز طرح‌های مشابهی را ارائه داده اند.

افغانستان می‌گوید تا سال ۲۰۱۴ قادر خواهد بود امنیت سراسر این کشور را با اتکا به نیروهای افغان تامین کند، اما تا آن زمان، به ادامه حمایت جامعه جهانی نیاز خواهد داشت.