درخواست پترائوس برای اعزام نیروی تازه به افغانستان

گروه بین‌الملل‌- مقام‌های ناتو اعلام کردند که فرمانده ارتش ایالات‌متحده و ناتو در افغانستان اعزام دو هزار نیروی جدید به افغانستان را درخواست کرده است. به گزارش خبرگزاری ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، مقامات ناتو اعلام کردند که این درخواست ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو برای تقویت نیروهای ایساف چند روز پیش ارائه شد و شامل درخواست برای اعزام ۷۵۰ نیروی بیشتر با هدف آموزش نیروهای امنیتی افغان است. در همین حال یک مقام رسمی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی- ناتو- که نخواست نامش فاش شود گفت: «‌ژنرال پترائوس درخواست اعزام دو هزار نیرو به افغانستان را مطرح کرده و مذاکرات در مورد این موضوع در جریان است.»

این در خواست پیش از سفر آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو به واشنگتن مطرح شده است. مقامات دفتر فرماندهی ناتو در کابل تاکنون از اعلام جزییات این درخواست امتناع کرده‌اند. یک مقام رسمی ناتو نیز گفت که فرض بر این است که ایالات‌متحده نیروهای بیشتری به افغانستان اعزام کند، اما مساله مهمتر این است که ناتو به دنبال همکاری اعضای دیگر این سازمان برای اعزام نیرو و منابع به افغانستان است. ناتو در تلاش بوده‌است تا اقداماتش برای آموزش نیروهای مسلح افغان را تقویت کند. این سازمان همچنین در راستای متقاعد کردن ۲۸ عضو ناتو برای ارایه منابع به ایساف نیز گام‌هایی برداشته است. انتظار می‌رود موضوع جنگ افغانستان در دستور کار اصلی مذاکرات میان آندرس فوگ راسموسن و باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده، ژنرال بازنشسته جیمز جونز، مشاور امنیت ملی آمریکا و دیگر مقامات رسمی دولت این کشور قرار داشته باشد.

اوباما دهها هزار نیروی بیشتر به افغانستان با هدف ایجاد شرایطی در گسترده کردن نیروهای افغان اعزام کرده اما اعلام کرده که نیروهای مازاد ممکن است به تدریج از ژوئیه ۲۰۱۱ از افغانستان خارج شوند. این درخواست ژنرال پترائوس برای اعزام نیروهای جدید به افغانستان در حالی مطرح شد که شمار کشته‌شدگان نیروهای خارجی در سال جاری به حداقل ۵۰۰ تن رسید.

این آمار در کل سال ۲۰۰۹، ۵۲۱ تن بود. حامد کرزی، رییس‌جمهوری افغانستان سال ۲۰۱۴ را به عنوان سال هدف برای برعهده گرفتن همه مسوولیت‌های امنیتی از نیروهای خارجی تعیین کرده است، اما این موضوع به موفقیت نیروهای خارجی در مقابله با شبه نظامیان طالبان و نحوه آموزش نیروهای افغان بستگی دارد.

ابراز نگرانی شدید ژنرال پترائوس از اقدام احتمالی علیه مقدسات مسلمانان

در همین حال خبرگزاری فرانسه گزارش داد که ژنرال پترائوس در مصاحبه‌ای با روزنامه وال استریت ژورنال هشدار داده‌است که اگر کلیسای پروتستان فلوریدا در راستای طرحش برای آتش زدن قرآن در سالگرد حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ گام بردارد، جان نیروها در افغانستان در خطر قرار خواهد گرفت. ژنرال پترائوس تاکید کرد که این اقدام احتمالی کلیسای پروتستان در ایالت فلوریدا باعث افزایش احساسات ضد آمریکایی در سراسر کشورهای مسلمان خواهد شد و باعث می‌شود طالبان از آن به عنوان یک کودتای تبلیغاتی استفاده کند.

این کلیسا اعلام کرد که در سالگرد حادثه ۱۱ سپتامبر نسخه‌هایی از قرآن را آتش خواهد زد. پترائوس در مصاحبه با وال استریت ژورنال تاکید کرد که این اقدام کلیسای پروتستان فلوریدا باعث به خطر افتادن جان نیروها و هم چنین کل اقدامات ما در افغانستان می‌شود. ژنرال پترائوس اضافه کرد این اقدامی است که گروه‌ طالبان از آن استفاده خواهد کرد و مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند؛ نه تنها در افغانستان بلکه در همه کشورهای مسلمان جهان.