بحران مشاغل در اتحادیه اروپا

رییس کمیسیون اروپا، خوزه مانوئل باروسو - عکس: رویترز

شادی آذری

خوزه مانوئل باروسو، رییس کمیسیون اروپا، دیروز سه‌شنبه، در نخستین سخنرانی خود در چارچوب سخنرانی‌های «وضعیت اتحادیه» اعلام کرد هنوز نرخ بیکاری در این اتحادیه «بیش از حد بالا است.» این سخنرانی مهم وی که خطاب به اعضای پارلمان اروپا در استراسبورگ ایراد شد، به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای تبیین اهمیت نقش اتحادیه اروپا در حفظ رشد اقتصادی تلقی می‌شود.

رییس کمیسیون اروپا در این سخنرانی به مروری درباره تاثیر عمیق معاهده لیسبون نیز پرداخت. باروسو در دومین دوره ریاست، این بازوی اجرایی اتحادیه اروپا اعلام کرد که احیای اقتصادی «در داخل اتحادیه در حال قدرت گرفتن است، البته با سرعت‌هایی متفاوت.» وی افزود: «رشد اقتصادی در سال جاری بیش از پیش‌بینی‌های اولیه خواهد بود. نرخ بیکاری اگرچه هنوز بسیار بالاست، اما تا حدود زیادی متوقف شده است. واضح است که بی‌اعتمادی‌ها و خطرات باقی مانده است و این وضع فقط در خارج از اتحادیه اروپا نیست.»

پیش از این رهبران گروه‌های سیاسی در پارلمان اروپا بحث جریمه اعضایی که نتوانند در سخنرانی باروسو شرکت کنند را مطرح ساخته بودند، اما رییس پارلمان اروپا، جرزی بوزک گفته بود که زمان بیشتری برای بحث در مورد حضور اعضا در پارلمان لازم است. سخنرانی باروسو تا حدود زیادی تحت‌شعاع اجلاس وزرای دارایی اروپا قرار خواهد گرفت که در آن بحران اقتصادی و نظم‌بخشی به صنعت بانکداری به بحث گذارده خواهد شد.

یونان این نکته را درخواهد یافت که اگر اصلاحات اقتصادی کافی ایجاد کند، می‌تواند حتی پول بیشتری از همسایگان خود دریافت کند و وزرای دارایی اروپا نظامی را در سطح این اتحادیه به بحث خواهند گذاشت تا بوسیله آن از وقوع بحرانی دیگر جلوگیری شود.

صنعت خدمات انگلستان این نگرانی را دارد که این به معنای سختگیری‌های بیشتر و انتقال قدرت از لندن به کل قاره اروپا باشد. باروسو می‌گوید: «اکنون وقت خروج فرارسیده است.» خروج از دوران توسعه بودجه‌ها. دورانی که در آن دولت‌های اروپایی پول مالیات‌دهندگان را به بخش‌های مالی سرازیر می‌کردند تا نقدینگی را افزایش دهند و بحران بانک‌ها را تسهیل کنند.

وی تاکید کرد که بازار داخلی «بزرگترین دارایی اروپا است و ما به اندازه کافی از آن استفاده نمی‌کنیم.» باروسو افزود که در حوزه‌های انتقالات داخلی انرژی، تحقیقات و کمک‌های توسعه‌ای «اگر یک یورو در سطح اروپا هزینه شود، بیش از یک یورویی که در سطح ملی هزینه می‌شود، مثمر ثمر خواهد بود.» اما وی اذعان داشت که کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط «در گره‌های قوانین گیر افتاده‌اند.» کمیسیون اروپا طرح‌هایی را در دست دارد که بر اساس آنها سالانه ۳۸ میلیارد یورو برای شرکت‌های اروپایی صرفه‌جویی خواهد شد. باروسو گفت: «نوآوری در محرک‌های اقتصادی، حذف موانع و پرورش نیروهای با مهارت بالا سه راهی هستند که به‌وسیله آنها تولیدات حوزه یورو همچنان استانداردی برای تولیدات جهانی خواهند بود.»

سخنرانی باروسو در شرایطی ایراد شد که دیروز، سه‌شنبه، دست‌کم دو میلیون نفر در اعتراض به سیاست‌های دولت فرانسه دست به اعتصاب زدند. این اقدام گروه‌های مختلف فرانسوی تعطیلی در سیستم حمل‌و‌نقل و مدارس کشور خواهد شد.

تظاهرات دو میلیون نفری مردم فرانسه مطمئنا بر روی پرواز‌های شرکت هواپیمایی ایرفرانس نیز تاثیرگذار خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در پی اعلام اعتصاب گروه‌های مختلف، پرواز‌های پاریس به چندین شهر این کشور لغو شد.

یکی از دلایل این اعتراضات، مخالفت با برنامه‌ دولت برای افزایش سن بازنشستگی به ۶۲ سال است.

این در حالی است که خیابان‌های فرانسه طی روزهای گذشته شاهد اعتراض مردم این کشور و به ویژه گروه‌های حقوق بشری به سیاست‌های نیکولا سارکوزی، رییس‌جمهوری این کشور بوده است.

طبق نظر سنجی‌های انجام شده، اکثریت فرانسوی‌ها نیز از این اعتصاب‌ها و اعتراضات حمایت می‌کنند.