با کاهش نگرانی‌ها از رکود اقتصادی بورس‌های جهان افزایش یافتند

گروه بین‌الملل- درپی افزایش خوب بازارسهام آمریکا در روز جمعه دیروز دوشنبه بورس‌های جهان رشد کردند زیرا نگرانی‌ها مبنی بر بازگشت اقتصاد جهان به رکود از میان رفت. پس از آن که وزارت کار آمریکا اعلام کرد در ماه اگوست کارفرمایان بخش خصوصی ۶۷ هزار شغل ایجاد کرده‌اند، اغلب سرمایه‌گذاران دلگرم شدند. این میزان افزایش شغل بیشتر از حد پیش‌بینی‌ها بود، اما نرخ بیکاری از ۵/۹ درصد در ماه جولای به ۶/۹ درصد افزایش یافت.

افزایش شغل در بخش خصوصی این خوش‌بینی را تقویت کرد که بهبود کند، اما پایدار اقتصاد آمریکا حفظ و از بروز یک رکود دیگر در اواخر سال جاری جلوگیری می‌شود.

رابوبانک در گزارشی عنوان کرد «به دلیل آن که بهبود اقتصادی جهان با کندی اما به طور پایدار ادامه دارد نباید آن را با رکود شدید اشتباه گرفت.»

در آغاز معاملات در اروپا، شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۳/۰ درصد، شاخص داکس آلمان ۲/۰ درصد و شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه ۲/۰ درصد افزایش یافت.

در آسیا، شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن ۱/۲ درصد یا ۱۹/ ۱۸۷ واحد جهش کرد و به ۳۲/۹۳۰۱ واحد رسید. شاخص کاسپی کره‌جنوبی ۷/۰ درصد رشد کرد و به ۴۲/۱۷۹۲ واحد رسید. شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۸/۱ درصد افزایش یافت و به ۷۷/۲۱۳۵۵ واحد رسید. شاخص ای‌اس‌اکس ۲۰۰ استرالیا ۸/۰ درصد رشد کرد و به ۵۰/۴۵۷۵ واحد رسید. بورس‌‌های سرزمین اصلی چین، تایوان، هندوستان، اندونزی و سنگاپور نیز با افزایش روبرو شدند. دیروز بازارهای آمریکا به مناسبت روز کارگر تعطیل بودند. روز جمعه شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۲/۱ درصد رشد کرد و به ۸۳/۱۲۷واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۳/۱ درصد یا ۴۱/۱۴ واحد جهش کرد و به ۵۱/۱۱۰۴ واحد رسید. شاخص‌های آمریکا برای نخستین‌بار طی یک ماه گذشته هفته را با افزایش به پایان رساندند. این افزایش در ماه سپتامبر نشانه بهبود بازارسهام نسبت به کاهش شاخص‌ها در ماه اوت است.