دولت اسپانیا آتش‌بس گروه باسک را نپذیرفت

گروه بین‌الملل- دیروز دولت اسپانیا، اعلام آتش بس یک طرفه گروه جدایی طلب اتا را «ناکافی» خواند و آن را رد کرد.

روز یکشنبه ۵ سپتامبر، این گروه که دولت اسپانیا آن را غیرقانونی می خواند، اعلام آتش بس کرد و گفته بود از مبارزه خشونت آمیز برای کسب استقلال دست برداشته است. ولی آلفردو پرز روبالکابا، وزیر کشور اسپانیا در تلویزیون این کشور گفت به اتا نمی‌توان اطمینان کرد و این گروه باید مبارزات خشونت‌آمیز را برای همیشه و بدون هیچ قید و شرطی نفی کند.

روبالکابا افزود کلمه آتش‌بس، اکنون به صورت مفهوم مرده‌ای در آمده است و یاد آور شد که بمب‌گذاری اتا در فرودگاه مادرید در سال ۲۰۰۶ در پی اعلام آتش بس این گروه بود. وی خاطرنشان کرد که اتا اکنون از همیشه ضعیف‌تر است و دولت اسپانیا به تعقیب اعضای این گروه ادامه خواهد داد.

روز یکشنبه، گروه اتا در یک پیام ویدئویی گفته بود خواستار دستیابی به اهداف خود از راه‌های صلح‌آمیز است و می خواهد یک راه‌حل دموکراتیک برای این مناقشه پیدا کند؛ ولی دائمی بودن این آتش‌بس در پیام گروه اتا روشن نشده بود. گروه اتا در پی دستگیری شماری از رهبران خود و نیز درخواست فزاینده احزاب سیاسی باسک برای توسل به صلح، تحت فشار فزاینده‌ای قرار گرفته بود.

در گذشته دولت اسپانیا همواره گفته بود تا هنگامی که گروه اتا خشونت را نفی نکند و اسلحه را زمین نگذارد، با این گروه مذاکره

نخواهد کرد. گروه اتا تا کنون دو بار اعلام آتش بس کرده؛ ولی هر بار پس از مدتی دوباره به حملات خشونت آمیز متوسل شده است.

مبارزات خشونت آمیز اتا طی چهل سال اخیر بیش از ۸۲۰ کشته به جا گذاشته است.