رشد بی‌سابقه تولید کالاهای انگلیسی

گروه بین‌الملل- در پی افزایش تقاضا برای صادرات کالاهای انگلیسی، رشد تولیدات کارخانه‌ای این کشور در فصل سوم سال میلادی جاری رکورد شکست. فدراسیون کارفرمایان مهندسی انگلستان در نظرسنجی فصلی خود که دیروز در لندن منتشر شد، با اعلام این خبر افزود: تعداد تولیدکنندگانی که گفته‌اند میزان تولیداتشان در سه ماه منتهی به سپتامبر افزایش یافته است، نسبت به تعداد تولیدکنندگانی که خبر از کاهش تولیداتشان دادند، ۳۳ درصد افزایش یافت. این در شرایطی است که در فصل دوم سال میلادی جاری این رقم ۳۰ درصد بود. این رقم بالاترین میزان از زمان آغاز ثبت این گزارش در سال ۱۹۹۵ تاکنون بوده است. علاوه بر این، صادرات انگلستان نیز به رکورد تازه‌ای رسید.

در شرایطی که اقتصاد بریتانیا در فصل دوم سال میلادی جاری سریع‌ترین رشد را از سال ۲۰۰۱ تاکنون از خود بر جای گذاشته بود، داده‌های تازه از تعدیل رشد اقتصادی این کشور خبر می‌دهد. گزارش‌هایی که در هفته گذشته منتشر شد، نشان داد که رشد همه بخش‌های تولید، خدمات و ساخت‌و‌ساز در ماه آگوست کند شد و این بر نگرانی‌های مقامات بانک مرکزی انگلستان و تردید آنها در مورد گسترش یا حذف محرک‌های اقتصادی افزود.

اقتصاددان ارشد فدراسیون کارفرمایان مهندسی انگلستان به نام لی هوپلی در مصاحبه‌ای گفت: «به نظر می‌رسد احیای اقتصادی در جریان است و یک نیروی محرکه در پشت آن وجود دارد.» وی افزود: «چشم‌انداز کاملا مثبتی برای سه ماهه پیش‌رو وجود دارد. سفارش‌ها زیادی از خارج به‌دست آمده است؛ اما هنوز نمی‌توان به یقین گفت که هیچ پرسشی درباره وضعیت اقتصادی انگلیس در سال ۲۰۱۱ وجود ندارد.»

فدراسیون کارفرمایان مهندسی انگلستان پیش‌بینی می‌کند تولیدات کارخانه‌ای که ۱۳ درصد اقتصاد انگلستان را تشکیل می‌دهد، در سال جاری تا ۷/۳ درصد رشد کند که این میزان بیش از رشد ۵/۳ درصدی در ماه ژوئن است. به علاوه این فدراسیون پیش‌بینی خود را از رشد اقتصادی سال ۲۰۱۰ از رقم اولیه ۱/۱ درصد به رقم ۵/۱ درصد افزایش داده است. بر اساس این پیش‌بینی که با نظرسنجی از ۵۱۹ شرکت از ۴ آگوست تا ۲۵ آگوست انجام شد، رشد تولیدات کارخانه‌ای در سال آینده میلادی به ۲/۳ درصد خواهد رسید. بر اساس گزارشی که دیروز توسط این فدراسیون منتشر شد، رتبه سفارش‌ها برای صادرات کالاهای انگلیسی در فصل سوم سال میلادی جاری با ۷ درصد افزایش به رقم ۳۰ رسید. با کاهش حدودا ۲۱ درصدی ارزش پوند، از ابتدای سال ۲۰۰۷، صادرات این کشور از مزیت رقابتی بیشتری برخوردار شده است.

بر اساس نظرسنجی‌های به‌عمل آمده، فروش کالاهای انگلیسی در خاورمیانه و شرق آسیا «به‌طرز ویژه‌ای تقویت شد» و بازارهای اتحادیه اروپا ظرف دو فصل گذشته «بهتر از انتظارات» ظاهر شدند. یکی از اعضای کمیته سیاست‌های پولی بانک انگلستان به نام چارلز بین، در روز ۲۸ آگوست گفت که اقتصاد بریتانیا «شکننده باقی‌مانده است» و «هنوز سیاست‌گذاری‌های بیشتری برای تداوم احیای اقتصادی مورد نیاز است.» در شرایطی که در ماه گذشته مقامات انگلیس به ثابت ماندن نرخ بهره رای دادند، یک نفر از آنان به نام اندرو سنتنس به افزایش آن برای سومین ماه رای داد. قرار است جلسه بعدی سیاست‌گذاران بریتانیا در روز پنج‌شنبه آینده تشکیل شود.