گروه بین‌الملل- دیروز دوشنبه قیمت نفت به حدود ۷۴ دلار در هر بشکه رسید زیرا سرمایه‌گذاران در این فکر بودند که آیا رشد تقاضا در چین می‌تواند کاهش مصرف سوخت در آمریکا را جبران کند یا خیر. در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام برای تحویل در ماه اکتبر به ۳۵/۷۴ دلار در هر بشکه رسید. در پایان معاملات روز جمعه ارزش قراردادها با ۴۲ سنت کاهش در رقم ۶۰/۷۴ دلار ثابت شد.

پس از آن که وزارت کار آمریکا روز جمعه اعلام کرد کارفرمایان بخش خصوصی در ماه اوت ۶۷ هزار شغل ایجاد کرده‌اند، اکثر سرمایه‌گذاران دلگرم شدند. اما نرخ بیکاری از ۵/۹ درصد در ماه جولای به ۶/۹ درصد در ماه اوت افزایش یافت. این امر نشان می‌دهد به‌رغم هزینه‌های کلان محرک اقتصادی در سال گذشته، نرخ بیکاری بالا مانده است.

با خروج کشورهای توسعه یافته از رکود اقتصادی، در اغلب روزهای سال گذشته نفت در حدود ۷۵ دلار معامله شده است اما این تهدید وجود دارد که رشد اقتصادی در نیمه دوم سال جاری کند شود. معامله‌گران انتظار دارند تقاضای چین و دیگر اقتصادهای نوظهور برای نفت در سال‌های آتی افزایش یابد. استفن کینگ اقتصاددان ارشد مرکز اچ‌اس‌بی‌سی می‌گوید: «اگر رشد اقتصادی چین تا سال ۲۰۳۰ با نرخ کنونی حدود ۹ درصد در سال ادامه یابد تقاضای این کشور برای نفت برابر کل تولید فعلی نفت جهان خواهد بود. بنابراین این احتمال وجود دارد که طی پنج تا ده سال آینده شاهد افزایش چشمگیر قیمت نفت باشیم و موضوع چین مهم‌تر و مهم‌تر ‌شود.»

در دیگر معاملات بورس نیویورک برای ماه اکتبر قیمت نفت کوره به ۰۵/۲ دلار در هر گالن رسید. بنزین ۹۱۶/۱ دلار در هر گالن معامله شد و قیمت گاز طبیعی به ۹۰/۳ دلار در هر ۱۰۰۰ پای مکعب رسید. در لندن نفت خام برنت ۶۱/۷۶ دلار در هر بشکه معامله شد.