گروه بین‌الملل- همچنان که سرمایه‌گذاران مشتاقانه منتظرند باراک اوباما از برنامه‌های جدید برای تقویت اقتصاد متزلزل آمریکا پرده بردارد، وال‌استریت درحالی هفته جاری را آغاز می‌کند که از افزایش شاخص‌ها در روزهای اخیر و چشم‌انداز روشن‌تر اقتصادی نیرو گرفته است. موجی از آمار اقتصادی از جمله گزارش بهتر از حد انتظار مشاغل و ارقام خوب بخش تولید که هفته گذشته منتشر شد، این خوش‌بینی را افزایش داد که اقتصاد آمریکا در مسیر بهبود قراردارد گرچه آهنگ این بهبود کندتر از حد انتظار است.

جمعه گذشته پس از آن که ارقام وزارت کار آمریکا نشان داد طی ماه اوت اقتصاد ۵۴ هزار شغل را کاهش داده است، سرمایه‌گذاران نفس راحتی کشیدند. این میزان کاهش شغل بسیار کمتر از پیش‌بینی‌های تحلیل‌گران بود.

گرچه نرخ بیکاری به ۶/۹ درصد افزایش یافت، اما بخش خصوصی ۶۷ هزار شغل جدید ایجاد کرد که این امر به همراه ارقام بخش تولید چشم‌انداز مثبت اقتصادی را تقویت کرد.

اواریست لفیوور تحلیل‌گر مرکز ناتیکسیس نورث آمریکا به خبرگزاری فرانسه گفت «برای هفته‌ها تنها شاهد اخبار بد اقتصادی بودیم و شروع کردیم به نوشتن سناریوهای غم‌انگیز کاهش قیمت‌ها و بازگشت به رکود عمیق، بنابراین اخبار اقتصادی هفته گذشته موجب آرامش خاطرمان شد.»

با توجه به اینکه معامله‌گران روز سه‌شنبه پس از تعطیلی روز کارگر به وال‌استریت بازمی‌گردند، احتمالا بازارسهام متلاطم خواهد بود زیرا سرمایه‌گذاران تلاش می‌کنند آمار اقتصادی هفته گذشته را بررسی کنند.

در هفته جاری گزارش‌های هفتگی مشاغل و کسری تجاری منتشر می‌شوند و نشانه‌های بیشتری از سلامت اقتصادی ارائه می‌دهند، اما بیشترین توجهات به باراک اوباما خواهد بود. او این هفته بر موضوع اقتصاد تمرکز می‌کند و به ایالت‌های غرب میانه که از نظر اقتصادی به شدت آسیب دیده‌اند سفر می‌کند و روز جمعه در کاخ سفید مصاحبه مطبوعاتی برگزار می‌کند.

جمعه گذشته اوباما گفت: «آمار جدید مشاغل اقداماتی را که برای به زانو درآوردن رکود انجام داده‌ایم منعکس می‌کند، اما هنوز به اندازه کافی خوب نیست.»

همچنان که کاخ سفید تلاش می‌کند بازار کار را بهبود بخشد، نرخ بالای بیکاری و کاهش استخدام مانع اصلی بر سر راه بهبود اقتصادی آمریکا باقی مانده است. این امر یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های اوباما در آستانه انتخابات ماه نوامبر به شمار می‌رود.

تیم اقتصادی اوباما اقدامات جدیدی را برای تقویت اقتصاد بررسی می‌کند که احتمالا شامل معافیت‌های مالیاتی برای کسب‌وکارهایی است که به طور بالقوه می‌توانند صدها میلیون دلار درآمد کسب کنند. اما کاخ سفید اجرای یک برنامه فوق‌العاده محرک اقتصادی را غیر محتمل دانست. رابرت گیبس سخنگوی کاخ سفید پنج‌شنبه گذشته اعلام کرد «برنامه بزرگ و جدید محرک اقتصادی در راه نیست.»