گروه بین‌الملل‌- سایه ماندگار: محمود عباس، رییس دولت خود‌‌گردان فلسطین اعلام کرد که به نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هشدار داده‌است که اگر دستور توقف شهرک‌سازی‌ها از سوی این رژیم تمدید نشود، از مذاکرات صلح خاورمیانه کنار خواهد کشید. هشدار عباس در شرایطی مطرح می‌شود که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و محمود عباس، رییس دولت‌گردان فلسطین، هفته گذشته در واشنگتن مذاکراتی را با هدف بر‌قراری صلح در خاورمیانه انجام دادند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از رام‌الله، مقر دولت خود‌گردان فلسطین واقع در کرانه باختری رود اردن، دستور توقف ۱۰ ماهه شهرک‌سازی‌ها بیست و ششم ماه سپتامبر به پایان خواهد رسید و نتانیاهو از سوی متحدان راست‌گرا و به شدت افراطی خود در کابینه رژیم صهیونیستی تحت فشار است تا دستور ادامه شهرک‌سازی‌ها را صادر کند.

این در شرایطی است که نتانیاهو تاکنون اعلام نکرده است که آیا دستور ادامه ساخت‌و‌ساز‌ها را صادر خواهد کرد یا نه. او دیروز خطاب به اعضای کابینه خود گفت که راه حل خلاقانه نیازمند آن است که مذاکرات موفقیت‌آمیز باشد.

با این وجود، محمود‌ عباس مشهور به ابومازن، اواخر روز شنبه در جمع فعالان سازمان آزادی‌بخش فلسطین‌-‌ساف-‌ در لیبی گفت که اگر مدت‌زمان توقف شهرک‌سازی‌ها در پایان ماه سپتامبر تمدید نشود، هیچ مذاکره‌ای در کار نخواهد بود. عباس اضافه کرد که این موضوع را آشکارا با نتانیاهو در میان گذاشته است.

این در شرایطی است که خبرگزاری یونایتد‌پرس، روز جمعه به نقل از منابع موثق گزارش داده‌ بود که محمود عباس به شدت از سوی مقامات ایالات‌متحده تحت فشار است تا حتی در صورت ادامه شهرک‌سازی‌ها از سوی رژیم صهیونیستی مذاکرات صلح با این رژیم را ادامه دهد.

یک مقام بلند‌پایه فلسطینی در همین‌مورد به روزنامه صهیونیستی ها‌آرتص چاپ سرزمین‌های اشغالی گفت که دولت اوباما فشار‌های جدیدی بر عباس وارد کرده است که حتی اگر رژیم صهیونیستی ساخت‌وساز‌ها را در کرانه باختری ادامه دهد، در مذاکرات مستقیم صلح باقی بماند.