اقتصاد؛ پاشنه آشیل دموکرات‌ها

عکس: AP

شادی آذری

جمعیت کثیری از آمریکایی‌هایی که شغل خود را از دست داده‌اند یا نزدیکانشان بیکار شده‌اند، اکنون فقط می‌خواهند شاهد پایان قدرت دموکرات‌ها باشند و این موضوع شانس حزب حاکم آمریکا را در اوهایو و سایر نقاط کشور برای انتخابات ماه نوامبر با خطر مواجه می‌سازد. در این ایالت که رای مردم از پیش مشخص نیست، فرماندار دموکرات، تد استریکلند برای انتخاب مجدد خود سخت به چالش افتاده است. شرایط برای نماینده این ایالت در سنا که لی فیشر نام دارد حتی بدتر از این شده است. این احتمال وجود دارد که شش نفر از دموکرات‌های مجلس نمایندگان نیز در پاییز امسال شغل خود را از دست بدهند.

دشمنی‌ ناشی از رکود اخیر علیه دموکرات‌ها در دل همه اقشار آمریکا رخنه کرده است و این به جمهوری‌خواهان امید زیادی برای پیروزی می‌دهد. در اوهایو به مانند سایر ایالت‌های آمریکا، رای‌دهندگان به واشنگتن، وال‌استریت یا نمادهای آن اهمیت چندانی نمی‌دهند. بلکه آنان به هر سیاستمداری که خودشان در انتخابش نقش مهمی داشتند، توجه می‌کنند که باراک اوباما در زمره آنان است. رای‌دهندگان در مورد وضعیت مالی خراب کشور با غضب سخن می‌گویند.

جارود دیویس که یک جمهوری‌خواه ۲۶ ساله است، می‌گوید: «گمان نمی‌کنم که هنوز بدترین قسمت داستان را شنیده باشیم.» رای‌دهنده مستقل دیگری به نام دان شارپ می‌گوید: «تا کنون در حکومت دموکرات‌ها هیچ چیزی بهتر نشده است.» هر دوی آنها کارگران ساختمانی هستند که تا پیش از این از اوباما و حزبش حمایت می‌کردند، اما اکنون می‌گویند که دموکرات‌ها نمی‌توانند بار دیگر به رای آنها دلخوش باشند و اصلا معلوم نیست که بار دیگر در انتخابات رای دهند. توازن قدرت در واشنگتن در خطر است و با پایان یافتن دوره نخست ریاست‌جمهوری اوباما انتخاب مجدد وی در انتخابات سال ۲۰۱۲ با چالشی عظیم روبه‌رواست. همه ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان و ۳۷ کرسی سنا به رای گذاشته می‌شوند. به علاوه در این رقابت‌های انتخاباتی ۳۷ فرماندار انتخاب خواهند شد که بر تقسیم‌بندی مناطق سیاسی کشور که هر دهه یکبار انجام می‌شود، نظارت خواهند کرد.

جمهوری‌خواهان امیدوارند که بتوانند روی سرخوردگی‌ها و ناامیدی‌های اقتصادی رای‌دهندگان از اوباما و علاقه روزافزون به جنبش جشن چای -جنبش مخالف سیاست‌های اوباما- سرمایه‌گذاری کنند. اما دموکرات‌ها بر مزیت‌های مالی خود که عامل مهمی در بیرون آوردن رای از صندوق‌هاست تکیه می‌کنند. در اوهایو و سایر نقاط آمریکا، حزبی که کنترل کنگره و کاخ سفید را در دو انتخابات گذشته به‌دست گرفت، هم‌اکنون با احتمال قوی شکست مواجه شده است. این در شرایطی است که تنها هشت هفته به روز انتخابات باقی مانده است. مردم اوهایو از نرخ ۳/۱۰ درصدی بیکاری ایالتشان که از میانگین کشوری بیشتر است، خشمگین هستند. اکنون دیگر هیچ شکی نیست که اقتصاد و سیاست‌های اوباما بر خشم مردم اوهایو افزوده است و به این رقابت‌های انتخاباتی شکلی تازه بخشیده است.وقتی که اوباما در وضعیت فعلی اقتصاد کشور اعلام کرد «ما در مسیر درستی هستیم»، فاصله خود را با قشر متوسط جامعه زیاد کرد. ریتر، یک رای‌دهنده مستقل است که پیش از این جمهوری‌خواه بود. اکنون او در حالی که از هر دو حزب موجود خسته شده است، می‌گوید: «آنها از تغییر سخن می‌گویند، اما چیزی تغییر نکرده است.» وی در حالی که سعی می‌کند جانب ادب را در مورد اوباما از دست ندهد او را یک سوسیالیست دروغگو می‌خواند و می‌گوید احتمالا بیشتر رای او به نمایندگان حزب جمهوری‌خواه اختصاص خواهد یافت چون می‌خواهد دموکرات‌ها کنار روند. او که ۵۵ سال سن دارد، می‌گوید: «این دولت و دوستانشان کشور را بر زمین می‌کوبند.» او که صاحب یک کسب‌و‌کار مربوط به خودروهاست اظهار داشته است که طی دو سال گذشته با مشکلات اقتصادی بزرگی مواجه بوده است و اوباما را به‌خاطر آسیبی که به اقتصاد وارد آمده است مقصر می‌داند.جای تعجب نیست که اکنون تقریبا همه نامزدهای انتخابات در مورد مشاغل و اینکه چه کسی می‌تواند آنها را ایجاد کند و چه کسی باید برای از بین رفتن‌شان ملامت شود، صحبت می‌کنند.

دموکرات‌ها در همه سطوح لحنی پوپولیستی به خود گرفته‌اند و مبارزات انتخاباتی خود را طوری قلمداد می‌کنند که گویی از رای‌دهندگان در برابر سیاست‌های حمایتی جمهوری‌خواهان در قبال وال‌استریت حمایت می‌کنند. در مقابل جمهوری‌خواهان می‌گویند که دموکرات‌ها به رهبری اوباما با هزینه‌های آزادانه و دولت بزرگ خود وضعیت دشواری را برای اقتصاد کشور رقم زده‌اند.این در شرایطی است که اوباما از سیاست‌های اقتصادی جاری خود به شدت دفاع می‌کند و می‌گوید اعضای دولت او موفق شده‌اند «خونریزی» اقتصادی کشورشان را متوقف کنند. او اعلام کرده است روز چهارشنبه از سیاست‌های جدیدی برای اقتصاد پرده بر خواهد داشت. گفته می‌شود رییس‌جمهوری آمریکا قانونی را در دست دارد که بر اساس آن برخی از کسب‌و‌کارها مشمول معافیت‌های مالیاتی خواهند شد. ناظران این خبر را آخرین تیر اوباما برای دوستی مردم آمریکا با حزب دموکرات و جلب آرای رای‌دهندگان تفسیر کرده‌اند.