گزارش مشاغل آمریکا موجب افزایش وال‌استریت شد

گروه بین‌الملل- وال‌استریت به لطف اخبار خوش اقتصادی اولین هفته افزایش را طی یک ماه گذشته رقم زد.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز روز جمعه در چهارمین روز افزایش متوالی خود ۱۲۸ واحد رشد کرد. وال‌استریت ماه سپتامبر را با قدرت آغاز کرد و این امر نشان‌دهنده بهبود نسبت به عملکرد ضعیف در ماه اوت است. گزارش بهتر از حد انتظار مشاغل آمریکا که روز جمعه منتشر شد، جدیدترین خبر خوش اقتصادی بود. اوایل هفته گذشته نیز شاخص‌ها به دلیل رشد بخش تولید در آمریکا و چین با افزایش روبه‌رو شدند.

شاخص داوجونز حتی پس از چهار روز افزایش متوالی که رشد ۴۳۸ واحدی این شاخص را درپی داشت، هنوز نسبت به بالاترین سطح خود در سال ۲۰۱۰، ۸/۶ درصد کاهش دارد. روز جمعه پس از آن که گزارشی نشان داد بخش خدمات در ماه اوت با سرعت پیش‌بینی شده رشد نکرده است، افزایش شاخص‌ها محدود شد. موسسه مدیریت عرضه اعلام کرد رشد بخش خدمات در ماه اوت ادامه یافته است، اما این رشد نسبت به ماه قبل از آن کند شده است. بخش خدمات که ۸۰ درصد از مشاغل آمریکا را تشکیل می‌دهد به اندازه بخش تولید بهبود نیافته است.

وزارت کار آمریکا گزارش داد در ماه اوت کارفرمایان بخش خصوصی ۶۷ هزار شغل ایجاد کرده‌اند که این میزان بیشتر از پیش‌بینی اقتصاددانان بود. اما این میزان بسیار کمتر از سطحی است که اقتصاددانان آن را سطحی مناسب برای اقتصاد می‌دانند.

بیل کمپل اقتصاددان ارشد مرکز کردیت یونین می‌گوید «باید افزایش شغل به بیش از ۱۰۰ هزار شغل برسد تا اطمینان حاصل کنیم که به رکود اقتصادی بازنخواهیم گشت و برای اطمینان از بهبود خوب و پایدار به ایجاد بیش از ۱۵۰ هزار شغل نیاز است.»

در ماه اوت بیش از نیم میلیون آمریکایی جست‌وجو برای کار را از سر گرفتند. این امر موجب شد نرخ بیکاری از ۵/۹ درصد به ۶/۹ درصد افزایش یابد، اما همچنین نشانه‌ای است مبنی براین که افراد بیشتری به بهبود اقتصادی امیدوار می‌شوند.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۸۳/۱۲۷ واحد یا ۲/۱ درصد افزایش یافت و به ۹۳/۱۰۴۴۷ واحد رسید. شاخص استاندارد‌اندپورز ۵۰۰، ۴۱/۱۴ واحد یا ۳/۱ درصد رشد کرد و به ۵۱/۱۱۰۴ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۷۴/۳۳ واحد یا ۵/۱ درصد جهش کرد و به ۷۵/۲۲۳۳ واحد رسید.

طی هفته شاخص داوجونز ۹/۲ درصد افزایش یافت و شاخص‌های استاندارد اند پورز ۵۰۰ و نسدک کامپوزیت ۷/۳ درصد رشد کردند. این نخستین هفته افزایش طی یک ماه گذشته برای شاخص‌های داوجونز و استاندارد اند پورز ۵۰۰ بود.