زمین‌لرزه 7 ریشتری نیوزیلند تنها دو زخمی داشت

عکس: رویترز

گروه بین‌الملل‌-‌ وقوع زمین لرزه‌ای به قدرت ۷ درجه ریشتر در نیوزیلند به بسیاری از ساختمان‌ها و راه‌ها آسیب زد و چند مجروح به جا گذاشت. به گزارش بی.‌بی.‌سی سازمان مطالعات زمین‌شناسی آمریکا، مرکز این زمین لرزه را در ۵۵ کیلومتری شمال غرب شهر کرایستچرچ و در عمق دوازده کیلومتری زمین اعلام کرد.

پلیس می‌گوید دست‌کم دو مرد در اثر ریزش آوار و شیشه ساختمان‌ها به شدت زخمی شده‌اند. پس از وقوع این زمین لرزه، در شهر کرایستچرچ، دومین شهر بزرگ نیوزیلند با ۳۸۶ هزار جمعیت، وضعیت اضطراری اعلام شد. نیوزیلند در منتهی‌الیه جنوبی نیم دایره موسوم به «حلقه آتش» و در منطقه‌ای از پوسته کره زمین واقع است که صفحه اقیانوس آرام و صفحه استرالیا با هم تماس پیدا می‌کنند. «حلقه آتش» نام نیم دایره‌ای است که از نیوزیلند آغاز می‌شود و اندونزی، مالزی، ژاپن، بخشی از روسیه و سراسر سواحل غربی آمریکای شمالی و جنوبی را در بر می گیرد.

در این حلقه که در واقع دور بستر اقیانوس آرام را شامل می شود تعداد زیادی زلزله و فوران آتشفشان رخ می‌دهد. به عنوان نمونه در نیوزیلند هر سال بیش از ۱۴ هزار زلزله اتفاق می‌افتد که البته قدرت تنها حدود ۲۰ زلزله به ۵ درجه ریشتر یا بیش از آن می رسد. آخرین زلزله نیوزیلند که کشته به جا گذاشت در سال ۱۹۶۸ رخ داد که ۱/۷ ریشتر قدرت داشت و سه نفر در جریان آن جان خود را از دست دادند. زلزله جدید در ساعت ۴ و ۳۵ دقیقه صبح دیروز - شنبه- ۴ سپتامبر (۱۳ شهریور) به وقت محلی و در زمانی رخ داد که اکثر مردم در خواب بودند. رادیو نیوزیلند گزارش داد که زلزله به صورت یک حرکت متناوب کش‌دار احساس شد که حدود ۴۰ ثانیه به طول انجامید و پس از آن چندین پس لرزه رخ داد. باب پارکر، شهردار کرایستچرچ می‌گوید که این زمین لرزه آسیب‌های زیادی به بخش‌هایی از این شهر زده‌است.

سخنگوی فرودگاه بین‌المللی کرایستچرچ گفت که این فرودگاه پس از زمین لرزه برای احتیاط بسته شد تا متخصصان باند پرواز و ساختمان فرودگاه را بررسی کنند.

تخمین‌های نخستین حاکی از آن است که حدود ۲ میلیارد دلار نیوزیلند - ۴۴/۱ میلیارد دلار آمریکا- به ساختمان‌ها و خطوط گاز، آب و فاضلاب آسیب وارد شده‌است. بسیاری از پل‌ها غیر قابل عبور شده‌اند و جریان برق قطع شده‌است.

با وجود همه این خسارت‌ها از جمعیت ۳۸۶ هزار نفری شهر کرایستچرچ تنها دو نفر به شدت زخمی شده‌اند.