گروه بین‌الملل- روز پنج‌شنبه افزایش شاخص‌ها در وال‌استریت ادامه یافت، زیرا گزارش‌های بخش مسکن، بخش تولید و مشاغل همگی نشان دادند اقتصاد آمریکا درحال رشد است. شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۵۰ واحد افزایش یافت. این درحالی بود که این شاخص روز چهارشنبه به دلیل گزارش‌های خوب بخش تولید در آمریکا و چین ۲۵۴ واحد افزایش یافته بود. دیگر شاخص‌های عمده نیز رشد کردند، اما حجم معاملات در آستانه انتشار گزارش ماهانه مشاغل اندک بود. گزارش ماهانه مشاغل احتمالا نشان خواهد داد بازارکار همچنان ضعیف باقی مانده است. اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند در ماه اوت نرخ بیکاری افزایش یافته و از ۵/۹ درصد در ماه ژوئیه به ۶/۹ درصد رسیده است، زیرا در ماه اوت کارفرمایان بخش خصوصی تنها ۴۱ هزار نفر را استخدام کرده‌اند.

روز پنج‌شنبه وزارت کار آمریکا اعلام کرد طی هفته گذشته تعداد افرادی که برای نخستین‌بار تقاضای دریافت مزایای بیکاری کرده‌اند اندکی کاهش یافته است، اما بالاتر از سطحی قرار دارد که نشان‌دهنده سلامت اقتصادی است. تعداد تقاضاها برای دومین هفته متوالی کاهش یافت. این میزان کاهش بهتر از حد انتظار اقتصاددانان بود و این امر در آستانه انتشار ارقام ماهانه مشاغل دلگرم کننده بود.

براساس اعلام انجمن ملی دلالان معاملات ملکی آمریکا تعداد افرادی که برای خرید مسکن قرارداد امضا کرده‌اند در ماه ژوئیه افزایش یافته و به ۲/۵ درصد رسیده است. فروش مسکن درپی انقضای اعتبارات مالیاتی دولت برای خریداران مسکن کاهش داشته است و اقتصاددانان انتظار داشتند این روند برای سومین ماه متوالی ادامه یابد.

سفارشات کارخانه‌ای نیز در ماه ژوئیه با ۱/۰ درصد افزایش روبه‌رو شد. این امر تاییدی بود بر گزارش روز چهارشنبه مبنی براین که بخش تولید همچنان درحال افزایش است.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۶۳/۵۰ واحد یا ۵/۰ درصد افزایش یافت و به ۱۰/۱۰۳۲۰ واحد رسید. شاخص استاندارداند پورز ۵۰۰، ۸۱/۹ واحد یا ۹/۰ درصد رشد کرد و به ۱۰/۱۰۹۰ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت نیز ۱۷/۲۳ واحد یا ۱/۱ درصد جهش کرد و به ۰۱/۲۲۰۰ واحد رسید.

دیروز جمعه نیز اکثر بورس‌های آسیا با افزایش روبه‌رو شدند، زیرا سرمایه‌گذاران درمیان نگرانی درمورد آهنگ بهبود اقتصادی جهان از رشد اندک در معیارهای اقتصادی آمریکا دلگرم شدند. اما این افزایش در سراسر آسیا نسبتا کم بود زیرا سرمایه‌گذاران در انتظار انتشار ارقام بیکاری آمریکا بودند.

شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن ۲۹/۵۱ واحد یا ۶/۰ درصد رشد کرد و به ۱۳/۹۱۱۴ واحد رسید. شاخص کاسپی کره‌جنوبی ۲/۰ درصد افزایش یافت و به ۰۲/۱۷۸۰ واحد رسید. شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ نیز ۲/۰ درصد جهش کرد و به ۹۸/۲۰۹۱۹ واحد رسید.