گروه بین‌الملل- اعتماد به چشم‌انداز اقتصادی اروپا در ماه اوت به بیشترین میزان طی دو سال اخیر رسید. علت این افزایش اعتماد این بود که رونق صادرات کمک کرد تا اقتصاد اروپا در فصل دوم با سریعترین سرعت ظرف چهارسال گذشته رشد کند. دیروز کمیسیون اروپا در بیانیه‌ای که توسط پست الکترونیکی منتشر ساخت اعلام کرد، شاخص اعتماد مدیران و مصرف‌کنندگان در ۱۶ کشور عضو یورو در ماه جولای از رقم اصلاحی ۱/۱۰۱ به رقم ۸/۱۰۱ افزایش یافت. این بیشترین میزان اعتماد از ماه مارس سال ۲۰۰۸ تاکنون است و از پیش‌بینی ۲۸ اقتصاددانی که در نظرسنجی بلومبرگ به‌طور میانگین رقم ۶/۱۰۱ را برای این شاخص در نظر گرفته بودند، بیشتر است.

اما این احتمال وجود دارد که همزمان با بروز نشانه‌هایی از تضعیف اقتصاد جهان و اقدام دولت‌ها برای کاهش هزینه‌ها با هدف مقابله با کسری بودجه، اعتماد به اقتصاد اروپا کاهش یابد. در فصل دوم سال میلادی جاری، اقتصاد آمریکا کمتر از پیش‌بینی‌ها رشد کرد و رشد بخش‌های خدمات و صنایع تولیدی اروپا نیز در این ماه کند شد.

دیوید کوهل، اقتصاددان ارشد گروه جولیوس بیر در فرانکفورت می‌گوید: هیچ دلیلی وجود ندارد که منطقه یورو از کندی رشد اقتصاد جهان مستثنی بماند. در عین حال ما دورانی از تثبیت وضعیت مالی را در اروپا شاهد هستیم که بر رشد اقتصادی این منطقه تاثیر خواهد گذارد.

گزارشی که دیروز منتشر شد نشان داد که اعتماد مصرف‌کنندگان از منفی ۱۴ در ماه قبل به منفی ۱۱ در ماه جولای افزایش یافت. اعتماد به بخش تولید در حد منفی ۴ باقی ماند و اعتماد به بخش ساخت‌و‌ساز در حد منفی ۲۹ ثابت شد، اما اعتماد به بخش خدمات از رقم ۶ به ۷ افزایش یافت. این شاخص بر اساس نظرسنجی از ۱۳۰،۰۰۰ مدیر و ۴۰،۰۰۰ مصرف‌کننده در دو هفته نخست این ماه بدست آمد.

تولید‌کنندگان اروپایی بر اقتصادهای نوظهور دارای رشد سریع تکیه کرده‌اند تا در شرایطی که خانوارهای اروپایی از هزینه‌ها کاسته‌اند، درآمدهای خود را حفظ کنند. در فصل دوم سال میلادی جاری صادرات آلمان ۲/۸ درصد افزایش یافت و این کمک کرد که رشد اقتصادی این کشور رکورد پیشین را بشکند. شرکت بی‌ام‌دبلیو، بزرگترین تولید‌کننده خودروهای لوکس جهان که مقر اصلی آن در مونیخ است، در روز ۹ اوت اعلام کرد که فروش این شرکت در ماه جولای ۱/۹ درصد افزایش یافت و علت این افزایش تقاضای چین بوده است، اما به‌نظر می‌رسد با کندی اقتصاد جهانی، حفظ درآمدهای شرکت‌ها نیز چالشی برای آنها محسوب شود.