رشد اقتصادی آمریکا کافی نیست

اوباما در نیو اورلئان- عکس:Getty Images

احسان ابطحی

باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات‌‌متحده روز یکشنبه گفت که اقتصاد این کشور در حال رشد است، اما با این حال اعتراف کرد که سرعت این رشد کافی نیست. اوباما همچنین تاکید کرد که هیچ «‌عصای اسرارآمیز» که بتواند مشکلات را حل کند وجود ندارد. به گزارش خبرگزاری رویترز اوباما در مصاحبه با شبکه خبری NBC گفت که آمار ناخوشایند اقتصادی ایالات‌متحده در چند هفته اخیر موضوعی است که دولت او آن را پیش‌بینی کرده بود.سخنان رییس‌جمهوری ایالات‌متحده در حالی بیان می‌شود که گزارش‌های نا‌امید کننده از تولید نا‌خالص داخلی و اوضاع مسکن در این کشور این نگرانی را دامن‌زده است که اقتصاد شکننده آمریکا ممکن است بار دیگر وارد رکود شود یا اینکه رشد اندک اقتصادی در این کشور باعث شود تا نرخ بیکاری ۵/۹ درصدی کاهش نیابد.اوباما که پس از گذراندن تعطیلات در جزیره مارتا واینیارد در ایالت ماساچوست به مناسبت پنجمین سالگرد توفان کاترینا به ایالت نیو اورلئان سفر کرده بود، در این مصاحبه گفت: «‌اقتصاد همچنان رو به رشد است، اما این رشد سرعتی را که باید داشته باشد ندارد.»اوباما اکنون با دشواری بزرگی مواجه است. او باید آمریکایی‌ها را درباره آینده اقتصاد این کشور مطمئن کند و در عین حال ناامیدی از آینده اقتصاد ایالات‌متحده که اخبار اخیر منجر به افزایش آن شده‌است را از بین ببرد. این در حالی است که مردم آمریکا به دلیل اخبار اخیر از جمله کندی روند رشد اقتصادی و همچنین کاهش اشتغال بیش از پیش ناامید هستند.این همه در شرایطی است که تنها دو ماه تا انتخابات دوم نوامبر کنگره و برخی فرمانداری‌ها باقی مانده است و بر اساس نظر‌سنجی‌ها موضوع اقتصاد مهمترین اولویت رای‌دهندگان در این انتخابات را تشکیل می‌دهد. نظر‌سنجی‌ها همچنین نشان می‌دهند که به احتمال زیاد دمکرات‌ها که اکنون اکثریت کرسی‌های سنا و مجلس نمایندگان را در اختیار دارند، شکست بزرگی را از جمهوری‌خواهان متحمل خواهند شد.

اوباما پس از بازگشت از نیو اورلئان به واشنگتن هفته‌ای سخت پیش‌رو خواهد داشت و بیش از هر مساله‌ای بر روی مساله سیاست‌خارجی متمرکز خواهد بود. او قرار است امشب از اتاق بیضی کاخ‌سفید درباره جنگ عراق سخنرانی کند و روز‌های چهارشنبه و پنجشنبه میزبان نشستی درباره صلح خاورمیانه خواهد بود.اوباما در مصاحبه خود نشانه‌های اندکی بروز داد که در آینده، برنامه‌های جدیدی درباره اقتصاد اتخاذ خواهد کرد. او تاکید کرد که «سیاست‌های کوتاه‌مدت» در فصل انتخابات ممکن است اتخاذ تدابیر جدید برای بهبود وضعیت اقتصادی را با دشواری مواجه کند.رییس‌جمهوری ایالات‌متحده در این‌باره گفت: «‌ما در فصلی سیاسی هستیم و این به معنای آن است که برای دو ماه آینده رقابتی مطلق در اذهان اعضای کنگره وجود خواهد داشت.»

با این حال اوباما از کنگره خواست تا در فرصت باقی‌مانده برخی از لوایح او از جمله لایحه تخصیص وام به تجارت‌های کوچک و کاهش مالیات برای چنین تجارت‌هایی را به تصویب برساند. او همچنین خواستار افزایش سرمایه‌گذاری در بخش انرژی‌های پاک شد.

رییس‌جمهوری ایالات‌متحده تاکید کرد: «‌ما باید قوانینی را به تصویب برسانیم که تجارت‌های کوچک بتوانند اعتبار دریافت کنند، قوانینی که مالیات بر درآمد سرمایه‌ها را حذف کنند تا در نهایت بتوانیم مشوق‌های بهتری برای سرمایه‌گذاری داشته باشیم.» اوباما ادامه داد: «‌ما باید مجموعه‌ای از تدابیر را اتخاذ کنیم. نمی‌توانیم یک عنصر داشته باشیم و آن عنصر، عصای اسرارآمیز ما باشد.»

این در شرایطی است که بنابر اعلام وزارت بازرگانی آمریکا، رشد تولید ناخالص داخلی که مجموعه‌ تولید کالاها و خدمات در داخل مرز‌های ایالات‌متحده را نشان می‌دهد به ۶/۱ درصد کاهش یافته است. پیشتر پیش‌بینی‌ها حکایت از این داشت که این رشد به ۴/۲ درصد خواهد رسید.

فروش خانه‌های غیر‌ نو‌ساز هم به کمترین میزان خود طی ۱۵ سال اخیر رسیده‌است.اوباما در همین‌مورد گفت: «‌ما پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی را می‌کردیم.»این در حالی است که بن برنانکه، رییس فدرال رزرو‌-‌بانک مرکزی ایالات‌متحده‌- هفته گذشته اعلام کرده‌بود که این بانک آمادگی دارد تا در صورت لزوم اقدامات لازم برای تحریک رشد اقتصادی را انجام دهد، اما برخی از تحلیلگران گفتند که فدرال رزرو برای انجام این اقدامات محدودیت دارد؛ چرا که نرخ بهره این بانک در حال حاضر به شدت پایین است و در عمل دست این بانک برای هرگونه اقدامی بسته است.این همه در شرایطی است که کاخ‌سفید تاکید می‌کند که بسته نجات مالی ایالات‌متحده به ارزش ۸۶۲ میلیارد دلار باعث شده‌است تا بسیاری از شغل‌ها از بین نرود و اقتصاد دچار رکود شدید‌تری نشود، اما جمهوری‌خواهان می‌گویند که رشد اندک اقتصاد آمریکا نشان می‌دهد که بسته نجات مالی اوباما ناکار‌آمد بوده و تنها باعث افزایش شدید کسری بودجه شده‌است.اوباما در بخش دیگری از مصاحبه خود با NBC با اشاره به نظر‌سنجی موسسه پیو که نشان می‌داد ۱۸ درصد مردم آمریکا به اشتباه فکر می‌کنند او مسلمان است، تاکید کرد که از این موضوع نگرانی ندارد.