گروه بین‌الملل- دیروز دوشنبه قیمت نفت به حدود بشکه‌ای ۷۵ دلار رسید، زیرا بازارهای سهام و اعتماد سرمایه‌گذاران افزایش یافت.

در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک، بهای نفت خام برای تحویل در ماه اکتبر به ۶۹/۷۴ دلار در هر بشکه رسید. در پایان معاملات روز جمعه ارزش قراردادها با ۸۱/۱ دلار افزایش در رقم ۱۷/۷۵ دلار ثابت شد. روز جمعه بن برنانکه رییس فدرال رزرو آمریکا اعلام کرد، در صورت بدتر شدن اوضاع اقتصادی آمریکا، بانک مرکزی آماده مداخله است. اظهارات برنانکه موجب افزایش بازارسهام آمریکا شد و شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۷/۱ درصد رشد کرد. دیروز نیز همه بورس‌های عمده آسیایی و اروپایی از افزایش وال‌استریت پیروی کردند و با رشد روبه‌رو شدند. بورس‌ها همچنین به دلیل تصمیم بانک مرکزی ژاپن مبنی بر تسهیل سیاست پولی افزایش یافتند. معامله‌گران نفت اغلب به بازارسهام به عنوان معیاری از اعتماد سرمایه‌گذاران به اقتصاد می‌نگرند.

برخی از تحلیل‌گران همچنان درمورد اقتصاد آمریکا نگران هستند. اقتصاد این کشور در فصل دوم ۶/۱ درصد رشد کرد که نسبت به رشد ۷/۳ درصدی در فصل اول کاهش داشت.

با خروج اقتصاد جهان از رکود، نفت در اغلب روزهای سال گذشته در حدود ۷۵ دلار معامله شد، اما کشورهای توسعه یافته همچنان برای بازگشت به رشد اقتصادی خوب تلاش می‌کنند.

در دیگر معاملات بورس نیویورک قیمت نفت کوره به ۰۳۴/۲ دلار در هر گالن رسید. بنزین ۹۴۲/۱ دلار در هر گالن معامله شد و قیمت گاز طبیعی برای تحویل در ماه اکتبر به ۷۲۸/۳ دلار در هر ۱۰۰۰ پای مکعب رسید. در لندن نفت خام برنت ۳۰/۷۶ دلار در هر بشکه معامله شد.