گروه بین‌الملل- روز سه‌شنبه شاخص‌ها در وال‌استریت برای چهارمین روز متوالی کاهش یافتند، زیرا یک گزارش ناامیدکننده دیگر در مورد بخش مسکن نگرانی‌ها را تشدید کرد، مبنی براین که بهبود اقتصادی ممکن است از میان برود. انتشار این خبر که فروش خانه‌های غیرنوساز در ماه جولای به پایین‌ترین سطح خود طی ۱۵ سال گذشته رسیده است موجب سقوط ۱۳۴ واحدی شاخص میانگین صنعتی داوجونز شد. کاهش ۲۷ درصدی فروش مسکن نسبت به ماه ژوئن بیشترین میزان کاهش از زمان نگهداری سوابق از سال ۱۹۶۸ تاکنون بود.

انجمن ملی دلالان معاملات ملکی آمریکا اعلام کرد: نرخ سالانه فروش مسکن غیرنوساز در ماه جولای به ۸۳/۳ میلیون واحد کاهش یافته است که این میزان بسیار بدتر از پیش‌بینی اقتصاددانان یعنی کاهش به ۷/۴ میلیون واحد بود. فروش مسکن از زمان انقضای اعتبارات مالیاتی برای خریداران مسکن در پایان ماه آوریل به شدت کاهش یافته است. این در شرایطی است که نرخ وام مسکن به رکورد پایین‌ترین سطح رسیده است. نرخ ۵/۹ درصدی بیکاری موجب کاهش فروش مسکن شده است و بانک‌ها نیز در اعطای وام‌های جدید محتاط بوده‌اند.

دیوید کاتز رییس موسسه مدیریت سرمایه ویزر می‌گوید: «بدون افزایش ایجاد شغل (خریداران) برای خرید مسکن اقدام نخواهند کرد.» شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۹۶/۱۳۳ واحد یا ۳/۱ درصد کاهش یافت و به ۴۵/۱۰۰۴۰ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۴۹/۱۵ واحد یا ۵/۱ درصد سقوط کرد و به ۸۷/۱۰۵۱ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۸۷/۳۵ واحد یا ۷/۱ درصد افت کرد و به ۷۶/۲۱۲۳ واحد رسید. دیروز چهارشنبه بورس‌های آسیا نیز در واکنش به گزارش فروش مسکن آمریکا و کندی رشد صادرات ژاپن دچار کاهش شدند. بورس‌های جهان اغلب روزهای ماه اوت را در وضعیت بدی به سر بردند، زیرا آمارهای اقتصادی آمریکا، ژاپن و چین و دیگر نقاط نشان داد رشد اقتصادی جهان در نیمه دوم سال جاری کند خواهد شد.

شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن ۷۵/۱۴۹ واحد یا ۷/۱ درصد سقوط کرد و به کمترین رقم طی ۱۶ ماه گذشته یعنی ۳۹/۸۸۴۵ واحد رسید. در تلاش برای مهار افزایش ارزش ین، وزیر بازرگانی ژاپن یوشیهیکو نادو دیروز چهارشنبه به خبرنگاران گفت ژاپن در زمان لازم اقدامات مناسب را انجام خواهد داد. دولت ژاپن از مارس سال ۲۰۰۴ تاکنون در بازار ارز دخالت نکرده است. خبر کندی رشد صادرات ژاپن در ماه جولای نیز به اعتماد سرمایه‌گذاران لطمه زد. شاخص شانگهای کامپوزیت چین نیز ۹/۱ درصد کاهش یافت و به ۶۹/۲۵۹۸ واحد رسید. شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۷/۰ درصد افت کرد و به ۱۷/۲۰۵۲۴ واحد رسید. شاخص کاسپی کره‌جنوبی با ۵/۱ درصد کاهش به ۷۹/۱۷۳۴ واحد رسید.