گروه بین‌الملل- دیروز دوشنبه بورس‌های آسیا وضع متفاوتی داشتند زیرا بدبینی در مورد بهبود اقتصادی جهان تشدید شد و شاخص‌های استرالیا در پی احتمال تشکیل یک دولت ضعیف اقلیت در این کشور سقوط کردند، اما بورس‌های اروپا با افزایش روبه‌رو شدند. عملکرد ضعیف بورس‌های آسیا در پی کاهش روز جمعه شاخص‌ها در وال‌استریت در واکنش به نشانه‌های کندی رشد اقتصادی در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان روی داد.

تحلیل‌گران مرکز بارکلیز کپیتال در گزارشی عنوان کردند: «با توجه به موج آمار ضعیف اقتصادی در خارج از آمریکا و در چین، بازارها همچنان در مورد آهنگ بهبود اقتصادی جهان نگران هستند.» در آغاز معاملات در اروپا شاخص‌ها افزایش اندکی را ثبت کردند. به طوری که شاخص‌های فوتسی ۱۰۰ انگلستان، سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه و داکس آلمان ۳/۰ درصد یا بیشتر افزایش یافتند. فروش آتی شاخص‌ها در وال‌استریت نیز اندکی افزایش یافت. فروش آتی شاخص داوجونز ۲۳ واحد یا ۲/۰ درصد افزایش یافت و به ۰۰/۱۰۲۲۵ واحد رسید. فروش آتی شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۶/۳ واحد یا ۳/۰ درصد رشد کرد و به ۹۰/۱۰۷۳ واحد رسید. پس از آنکه در انتخابات سراسری روز شنبه هیچ یک از احزاب عمده سیاسی استرالیا نتوانستند اکثریت مطلق پارلمان را به دست آورند، بورس این کشور کاهش یافت. در حال حاضر حزب حاکم کارگر و حزب مخالف لیبرال در حال مذاکره برای جلب حمایت قانون‌گذاران مستقل هستند تا اولین دولت اقلیت را پس از جنگ جهانی دوم تاکنون تشکیل دهند. شاخص ای‌اس‌اکس ۲۰۰ استرالیا ۹/۱ واحد یا کمتر از ۱/۰ درصد کاهش یافت و به ۰۰/۴۴۲۹ واحد رسید. دلار استرالیا نیز در برابر دلار آمریکا ۲/۰ درصد کاهش یافت.

شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن ۷/۰ درصد کاهش یافت و به ۶۹/۹۱۱۶ واحد رسید، زیرا افزایش ارزش ین اعتماد سرمایه‌گذاران را کاهش داد. افزایش ارزش ین سود شرکت‌های صادرکننده ژاپنی را کاهش می‌دهد. به گزارش خبرگزاری کیودو نائوتو کان نخست وزیر ژاپن و ماساکی شیراکاوا رییس بانک مرکزی این کشور در گفت‌وگوی تلفنی در مورد افزایش‌های اخیر ارز بحث کردند. شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۶/۰ درصد افت کرد و به ۹۲/۲۰۸۶۳ واحد رسید. شاخص کاسپی کره جنوبی نیز با ۴/۰ درصد کاهش به ۷۱/۱۷۶۷ واحد رسید.

شاخص شانگهای کامپوزیت چین ۱/۰ درصد سقوط کرد و به ۲۷/۲۶۳۹ واحد رسید، اما بورس‌های تایوان، مالزی، اندونزی و تایلند با افزایش روبه‌رو شدند. روز جمعه در وال‌استریت شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۵۹/۵۷ واحد یا ۶/۰ درصد سقوط کرد و به ۶۲/۱۰۲۱۳ واحد رسید. استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۹۴/۳ واحد یا ۴/۰ درصد کاهش یافت و به ۶۹/۱۰۷۱ واحد رسید، اما شاخص نسدک کامپوزیت ۸۱/۰ واحد یا ۰۴/۰ درصد رشد کرد و به ۷۶/۲۱۷۹ واحد رسید.