گروه بین‌الملل- به‌رغم گزارش‌های مثبت درآمدی و فعالیت شرکت‌ها شاخص‌ها در وال‌استریت هفته گذشته را با کاهش پشت سر گذاشتند زیرا بدبینی در مورد بهبود اقتصادی آمریکا بر بازار سهام سایه افکند. اعتماد بازارسهام طی هفته جاری کاهش بیشتری می‌یابد زیرا پیش‌بینی می‌شود دولت آمریکا رشد اقتصادی در فصل دوم را به رقم کمتری اصلاح کند.

شاخص‌ها در روز پنج‌شنبه به شدت کاهش یافتند زیرا آمار دولت نشان داد تعداد افرادی که برای نخستین‌بار تقاضای دریافت مزایای بیکاری کرده‌اند به بالاترین سطح طی نه ماه گذشته افزایش یافته است و فعالیت تولیدی منطقه‌ای کند شده است.

طی هفته گذشته شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۸۷/۰ درصد کاهش یافت و به ۶۲/۱۰۲۱۳ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۷/۰ درصد افت کرد و به ۶۹/۱۰۷۱ واحد رسید. این دو شاخص دومین هفته متوالی کاهش را ثبت کردند. اما شاخص نسدک کامپوزیت که مربوط به تکنولوژی است ۲۹/۰ درصد رشد کرد و به ۷۶/۲۱۷۹ واحد رسید.

رایان دتریک کارشناس ارشد مرکز تحقیقات سرمایه‌گذاری اسکائفر می‌گوید «در طول هفته گذشته بازارسهام واقعا بدون تغییر بود اکنون در وال‌استریت شک و تردیدهای فراوانی وجود دارد. ما شاهد تداوم آمار بد اقتصادی بوده‌ایم، تقاضاها برای دریافت مزایای بیکاری به بالاترین سطح طی نه ماه گذشته رسیده است. آمار اخیر بی هیچ شکی تایید می‌کند رشد اقتصادی درحال کند شدن است.»

اکثر تحلیل‌گران براین باورند که جمعه این هفته دولت آمریکا رقم تولید ناخالص داخلی برای فصل دوم را از پیش‌بینی قبلی ۴/۲ درصد به ۴/۱ درصد کاهش خواهد داد.

همچنین پیش‌بینی می‌شود فروش مسکن در ماه جولای نیز به شدت کاهش یافته باشد.

تحلیل‌گران مرکز آی‌اچ‌اس گلوبال اینسایت در گزارشی عنوان کردند «آمارهایی که این هفته منتشر می‌شوند تفسیرهای مبهمی ارائه می‌دهند، اما به طور کلی بر کندی رشد اقتصادی در سه یا چهار ماه گذشته تاکید می‌کنند. پیش‌بینی می‌شود رقم اصلاح شده رشد تولید ناخالص داخلی در فصل دوم کاهش یابد.» اما طی هفته گذشته بازار سهام شاهد گزارش‌های خوب درآمدی شرکت‌ها بود که این امر نشان‌دهنده افزایش هزینه مصرف‌کننده است. هزینه مصرف‌کننده موتور اقتصاد آمریکا به شمار می‌رود. شرکت‌های وال‌-مارت، هوم دیپوت، تارگت و جان دیر همگی درآمدهای فصلی خوبی را گزارش دادند. روز پنج‌شنبه نیز شرکت‌های کامپیوتری اچ‌پی و دل گزارش دادند درآمدهایشان افزایش یافته است. شرکت اینتل نیز اعلام کرد شرکت مک‌کافی را به مبلغ حدود هفت میلیارد دلار خریداری می‌کند. با این وجود این پیشرفت‌ها نتوانست معامله‌گران را سر شوق آورد.