انتخابات استرالیا برنده نداشت

عکس‌: Getty Images

گروه بین‌الملل- سایه ماندگار: نتایج انتخابات پارلمانی روز شنبه استرالیا مشخص کرد که نه حزب حاکم چپ میانه موفق شده‌است که اکثریت پارلمانی را به دست آورد و نه حزب مخالف محافظه‌کار؛ وضعیتی که در تاریخ سیاسی این کشور بی‌سابقه است و پارلمان این کشور را در بن‌بستی کم‌نظیر قرار داده‌است. به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، با شمارش سه‌چهارم آرا، قانون‌گذاران هر دو حزب عمده استرالیا پذیرفتند که نمی‌توانند آرای کافی برای تشکیل اکثریت در مجلس نمایندگان را به دست آوردند و با اتکای به آن دولت تشکیل دهند.

رای‌دهندگان استرالیایی که بیشتر از همیشه از دو حزب اصلی کشورشان نا‌امید شده‌بودند بیش از گذشته به نامزدهای مستقل و همچنین نامزد‌های حزب سبز رای دادند و به این ترتیب این حزب موفق شد تا اولین کرسی خود را در پارلمان استرالیا به دست ‌آورد و به طور بالقوه بتواند تا در سنای این کشور هم تعیین‌کننده باشد.

رای به نامزدهای حزب سبز از سوی بسیاری از ناظران سیاسی به عنوان مخالفت با موکول کردن برنامه کاهش گاز‌های گلخانه‌ای از سوی حزب کارگر تا سال ۲۰۱۲ تعبیر شده‌است.

بنا‌بر اعلام کمیسیون انتخاباتی استرالیا، تا دیروز صبح، اعضای حزب کارگر و همچنین ائتلاف محافظه‌کاران متشکل از احزاب لیبرال و ملی که از سوی تونی ابوت رهبری می‌شوند، موفق شده‌بودند تنها ۷۱ کرسی از مجموع ۱۵۰ کرسی پارلمان را به دست آوردند.

جولیا گیلارد، نخست‌وزیر استرالیا دیروز در جمع خبرنگاران اعلام کرد که با هدف تشکیل دولت مذاکره با نمایندگان مستقل را آغاز کرده‌است. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، گیلارد در بخش دیگری از سخنانش گفت: «‌واضح است که هیچ‌کدام از احزاب موفق نخواهند شد به تنهایی دولت تشکیل دهند.» رهبر حزب کارگر استرالیا اضافه کرد: «‌نیت من این است که تا با حسن نیت مذاکره کنیم و توافقی موثر برای تشکیل کابینه به دست آوریم.»

نتایج بسیار نزدیک آرا و نمایش کم‌سابقه و قدرتمندانه سبزها این احتمال را افزایش داده‌است که هیچ‌کدام از احزاب نتوانند به تنهایی ۷۶ کرسی پارلمان را که برای تشکیل کابینه لازم است به دست آورند، وضعیتی که در ۷۰ سال گذشته در استرالیا بی‌سابقه بوده‌است.

اگر همان‌طور که بسیاری از قانون‌گذاران ارشد استرالیایی و همچنین تحلیل‌گران سیاسی پیش‌بینی می‌کنند، دو حزب بزرگ استرالیا در نهایت آرایی برابر کسب کنند، برنده انتخابات روز شنبه از طریق مذاکرات فشرده میان اعضای حزب کارگر و ائتلاف محافظه‌کاران با سبز‌ها و دست‌کم سه نماینده مستقل پارلمان که بیشتر نزدیک به محافظه‌کاران و از حوزه‌های انتخابی روستایی هستند، تعیین خواهد شد.

حزب کارگر اگرچه به دلیل محفوظ نگهداشتن استرالیا از بحران مالی جهانی اعتبار زیادی کسب کرده‌است اما در شش ماه اخیر به دلیل پیگیری نکردن برنامه کاهش گاز‌های گلخانه‌ای مورد انتقاد شدید بوده‌است. اگر حزب کارگر در انتخابات شکست بخورد اولین بار پس از سال ۱۹۳۱ خواهد بود که یک کابینه پس از تنها یک دوره سه ساله از قدرت خارج می‌شود.