جهان در هفته پیش‌رو - ۱۹ مرداد ۸۹

انتخابات ریاست‌جمهوری در روآندا

گروه بین‌الملل- دیروز دوشنبه در روآندا انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شد.

به احتمال زیاد پل کاگامه رییس جمهوری فعلی برنده این انتخابات می‌شود و برای یک دوره هفت ساله دیگر اداره این کشور را در دست می‌گیرد. این امر برای کمک‌کنندگان خارجی که نیمی از بودجه دولت را تامین می‌کنند دردسرهایی را به وجود خواهد آورد. اتکا به کاگامه و پول کمک‌کنندگان بی‌فایده است. زیرا هیچ کس بهتر از کاگامه نمی‌تواند این پول‌ها را خرج کند و این امر به دیکتاتوری منجر می‌شود. یا این احتمال وجود دارد که کمک‌های مالی به این کشور قطع شود. تلاش زرداری برای حفظ ریاست‌جمهوری

آصف علی زرداری، رییس‌جمهوری پاکستان، درحالی که بخشی از کشورش همچنان زیر آب است تلاش می‌کند ریاست‌جمهوری خود را نجات دهد. حدود ۱۶۰۰ نفر در سیل پاکستان کشته شده‌اند. بارش‌های سنگین همچنین موجب رانش‌های مرگبار زمین در این کشور شده‌ است. زرداری هفته گذشته را در لندن گذراند و با نخست وزیر انگلستان دیدار و با پسرش بیلاوال بوتو زرداری تماس تصویری برقرار کرد. عدم حضور زرداری در چنین زمان مهمی در پاکستان یک اقدام غلط بود که می‌تواند پایانی بر حرفه سیاسی او باشد. با فرارسیدن ماه رمضان غلبه بر سیل پیچیده‌تر می‌شود.

نخستین هفته ریاست‌جمهوری سانتوس

اولین هفته ریاست‌جمهوری خوان مانوئل سانتوس رییس‌جمهوری کلمبیا آغاز می‌شود. چگونگی برخورد سانتوس با رییس‌جمهوری ونزوئلا خط مشی ریاست‌جمهوری او را مشخص می‌کند. چاوز به همان اندازه که نیازمند دوست است به دشمن نیز نیاز دارد. او ارتش ونزوئلا را با تجهیز سلاح‌های گران‌قیمت به منظور مقابله با تهدیدهای احتمالی کلمبیا و حتی آمریکا راضی نگه داشته است و با استناد به دشمنان داخلی و خارجی اقدامات برای افزایش قدرت خود را در داخل کشور توجیه می‌کند. چاوز همچنین بحث با رهبران دوست آمریکای لاتینی را که به وی بی‌اعتنایی کرده‌اند در سوابق خود دارد. او در نخستین ملاقاتش با رییس‌جمهوری فعلی برزیل با چند ساعت تاخیر حاضر شد.