افزایش صادرات آلمان

گروه بین‌الملل- صادرات آلمان در ماه ژوئن بیش از انتظارات بود و این نشانه‌ای دیگر از احیای بزرگترین اقتصاد اروپاست.

بر اساس دفتر آمار فدرال، صادرات آلمان در ماه ژوئن نسبت به ماه پیش از آن ۸/۳ درصد و در سال جاری ۲۹ درصد افزایش یافت. سرمایه‌گذاران امیدوارند این آمار مثبت به معنای آن باشد که اقتصاد آلمان در فصل دوم سال رشد سریعتری را تجربه کرده است. سود حاصل از صادرات آلمان به‌تازگی بر اثر تقویت تقاضا از سوی آسیا و سایر اقتصادهای نوظهور افزایش یافته است.

بر اساس آماری که دیروز منتشر شد، صادرات آلمان به خارج از ناحیه یورو نسبت به سال گذشته تا ۳۷ درصد افزایش یافت، اما صادرات به ناحیه یورو افزایشی ۲۲ درصدی را از خود نشان داد. این افزایش باعث شد مازاد تجاری آلمان افزایش یابد.

هم‌اکنون ارزش صادرات آلمان بالغ بر ۳/۱۲ میلیارد یورو (۳/۱۶ میلیارد دلار) و بیش از ارزش واردات این کشور است. ارزش واردات آلمان نیز در ماه ژوئن افزایش یافت و نسبت به ماه مه افزایشی ۹/۱ درصدی را از خود نشان داد.

تحلیلگران معتقدند تقاضا برای کالاهای آلمانی به‌خصوص در چین افزایش یافته است و این افزایش می‌تواند به این معنا باشد که اقتصاد آلمان اکنون سریعتر از آنچه پیش از این تصور می‌شد در حال رشد است.

در فصل اول سال جاری میلادی رشد ۲/۰ درصدی برای اقتصاد آلمان رقم خورد و انتظار می‌رفت رشد اقتصادی این کشور در فصل دوم سریعتر از آن باشد. آلمان پس از چین بزرگترین صادرکننده جهان است.

طی ماه‌های اخیر وضعیت صادرات آلمان از کاهش قابل توجه ارزش یورو نفع برد. علت این کاهش ارزش یورو، بحران بدهی‌هایی بود که در سال جاری میلادی در ابتدا گریبان یونان را گرفت و پس از آن کشورهای دیگری از این ناحیه را به خود مبتلا کرد.

در پی اوج‌گیری بحران اقتصادی جهانی، آلمان مجبور شد که تدابیر جدیدی را برای مقابله با تاثیرات این بحران بر جامعه اتخاذ کند. شیوه‌ای که آلمان برای مقابله با بحران اقتصادی در پیش گرفت با روش پیشنهادی دولت آمریکا تفاوت‌های آشکاری داشت.

از مهم‌ترین موارد قابل توجه در این تفاوت، مخالفت آلمان با پیشنهاد آمریکا به رهبران اروپایی مبنی بر افزایش عرضه کالا و بالا بردن قدرت خرید مردم و تشویق آنها به مصرف بود.