هنر‌پیشه علیه مدل

میافارو- هنرپیشه آمریکایی در دادگاه لاهه- عکس‌ها: AP

گروه بین‌الملل‌- میا فارو، هنرپیشه مشهور آمریکایی، شهادت داد که نئومی کمبل، مدل بریتانیایی به او گفته است که یک «الماس بزرگ» از مردی که از طرف چارلز تیلور، رییس‌جمهوری پیشین لیبریا فرستاده شده بود، دریافت

کرده است. به گزارش بی.‌بی.‌سی سخنان فارو به طور کامل در تناقض با سخنان کمبل است که روز پنج‌شنبه هفته گذشته در دادگاه رسیدگی به اتهامات تیلور گفته بود که او دو الی سه سنگ دریافت کرده و نمی‌دانسته که چه کسی این سنگ‌ها را برای او فرستاده است.

چارلز تیلور متهم است در دوران ریاست‌جمهوری‌اش از شورشیان سیرالئون که دست و پای مردم را قطع می‌کردند، سنگ‌های الماس دریافت می‌کرده است. دادگاه بین‌المللی رسیدگی به جنایات جنگی در شهر لاهه هلند در حال حاضر مشغول رسیدگی به ۱۱ اتهام علیه تیلور است. اما همه این اتهامات را رد می‌کنند.

کمبل روز پنج‌شنبه هفته گذشته در دادگاه ویژه سیرالئون در لاهه گفته بود که پس از مراسم شامی به میزبانی نلسون ماندلا، رییس‌جمهوری پیشین آفریقای‌جنوبی در سال ۱۹۹۷ میلادی، «سنگ‌هایی که ظاهر کثیفی داشتند» دریافت کرده است.

با این همه کمبل اضافه کرده بود که نمی‌دانسته این سنگ‌ها الماس هستند و چه کسی آنان را فرستاده است.

این در شرایطی است که فارو دیروز در لاهه شهادت داد که فردای آن روز که کمبل برای صرف صبحانه از اتاقش در هتل پایین آمد، حتی پیش از آنکه بنشیند شروع به صحبت در این مورد کرد.

فارو در این زمینه گفت: «آنچه من به خاطر می‌آورم این است که نئومی کمبل گفت که در آن شب پس از آنکه یک مرد در اتاقش را زد از خواب بیدار شد. کمبل اضافه کرد که این مرد از سوی چارلز تیلور آمده بود و یک الماس بزرگ به من داد.» فارو در عین حال اضافه کرد: «کمبل به من گفت که او قصد دارد که این الماس‌ها را به موسسه خیریه کودکان متعلق به نلسون ماندلا هدیه کند.»

کمبل پیشتر در دادگاه لاهه گفته بود که سنگ‌ها را به جرمی رکتلیف، رییس سابق موسسه خیریه کودکان نلسون ماندلا داده است. رکتلیف که پیشتر تایید کرده بود این سنگ‌ها را از کمبل دریافت کرده، آنها را در اختیار پلیس قرار داده‌است. پلیس هم روز یکشنبه تایید کرد که این سنگ‌ها، الماس‌های واقعی هستند.