توقیف قایق کره‌جنوبی توسط کره‌شمالی

عکس: AP

گروه بین‌الملل- مقامات گارد ساحلی کره‌جنوبی اعلام کردند قایق ماهیگیری کره‌جنوبی که در دریای ژاپن ناپدید شده بود، توسط کره‌شمالی توقیف شده است و سرنشینان آن توسط مقامات کره‌شمالی مورد بازجویی قرار گرفته‌اند. از زمانی‌که مانور نظامی کره‌جنوبی در دریای زرد برپا شد، تنش بین دو کره همچنان در اوج خود باقی ماند. این مانور در پی آن برپا شد که کره‌شمالی به‌خاطر غرق شدن ناو کره‌جنوبی در ماه مارس مقصر شناخته شد. گمانه‌زنی‌ها در مورد ناپدید شدن قایق ماهیگیری کره‌جنوبی و همچنین حمله گارد ساحلی کره شمالی به آن در حالی مطرح شده است که تنش‌ها میان دو کره اخیرا بر سر موضوع غرق شدن کشتی کره‌جنوبی توسط کره‌شمالی افزایش یافت.

بر اساس یک تحقیق بین‌المللی مشخص شد که یک زیردریایی کره شمالی با شلیک یک اژدر باعث غرق شدن کشتی جنگی کره جنوبی شد.

سئول و واشنگتن به شدت این اقدام کره شمالی را محکوم کردند و شورای امنیت سازمان ملل نیز غرق شدن کشتی کره‌جنوبی را محکوم کرد، اما از مقصر نامیدن پیونگ یانگ در این حادثه امتناع کرد.

پیونگ یانگ نیز هرگونه ایفای نقش در غرق شدن این کشتی کره‌جنوبی را رد کرد. مقامات بندر پوهانگ در کره‌جنوبی اعلام کردند که قایق ماهیگیری دائه‌سونگ در روز شنبه پس از سفر ماهیگیری خود در دریای ژاپن به ناگهان ارسال علامت‌های خود را متوقف کرد. دریای ژاپن در کره به نام دریای شرق معروف است. گارد ساحلی کره‌جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما دریافتیم که قایق ماهیگیری ما توسط مقامات کره‌شمالی در آب‌های دریای شرق مورد بازرسی قرار گرفته است چون کره شمالی مدعی است که این آب‌ها منطقه اقتصادی مختص کره‌شمالی است. دولت کره‌جنوبی خواستار آن است که بر اساس قوانین بین‌المللی با این موضوع برخورد شود و خواستار بازگشت قایق و ماهیگیرانش در کمال صحت و سلامت است.»

چهار تبعه کره‌جنوبی و سه چینی سرنشینان این قایق ماهیگیری را تشکیل می‌دهند. تاکنون هیچ واکنشی در برابر این موضوع در رسانه‌های کره‌شمالی مطرح نشده است. کره‌شمالی که تاکنون اتهام هرگونه دست‌داشتن در غرق‌شدن قایق کره‌جنوبی در ماه مارس و کشته شدن ۴۶ دریانورد آن را رد کرده است، اعلام کرد به‌خاطر مانور دریایی پنج روزه کره‌جنوبی به «مقابله به مثل شدید فیزیکی» دست خواهد زد.

کره‌جنوبی یک مانور عظیم دریایی نیز با نیروهای آمریکایی را در دریای ژاپن برپا کرده بود. مانور‌ اخیر در دریای زرد بزرگ‌ترین مانور مشق نظامی هواپیماهای ضد زیردریایی در تاریخ کره جنوبی است که در آن ۴،۵۰۰ پرسنل این کشور در نزدیکی مرز دریایی مورد مناقشه بین دو کره شرکت دارند.

رسانه‌های رسمی کره‌شمالی نیز در واکنش به این مانور عظیم در بیانیه‌ای این مانور را یک «تهاجم مستقیم نظامی با هدف تجاوز به کره‌شمالی خواندند و حق دفاع را برای خود محفوظ دانستند.»