جوان‌ترین نخست‌وزیر کره‌جنوبی

رییس‌جمهوری کره‌جنوبی (راست)کیم تائه‌هو(چپ)_عکس: رویترز

گروه بین‌‌الملل- لی میونگ‌‌باک رییس‌جمهوری کره‌جنوبی درپی شکست غیرمنتظره حزبش در انتخابات محلی و به منظور به دست آوردن حمایت عمومی، به عنوان بخشی از ترمیم کابینه دیروز یکشنبه یک فرماندار سابق ایالتی را به عنوان نخست وزیر جدید معرفی کرد. هونگ سانگ‌پیو دبیر روابط عمومی ریاست‌جمهوری اعلام کرد، این تغییر کابینه شامل وزرای آموزش، اقتصاد و پنج وزیر دیگر می‌شود، اما وزرای امور خارجه، دفاع و اتحاد دو کره را شامل نمی‌شود.

هونگ اعلام کرد، کیم تائه‌هو فرماندار سابق ایالت گیئونگنسانگ جنوبی برای جایگزینی چانگ اون‌چان به عنوان نخست‌وزیر معرفی شده است. این انتصاب باید مورد تصویب پارلمان قرار بگیرد. اگر نخست‌وزیری تائه‌هو توسط پارلمان تایید شود، او اولین نخست وزیر کره‌جنوبی خواهد بود که کمتر از ۵۰ سال سن دارد.

نخست‌وزیر، دومین مقام عالی در کره‌جنوبی به شمار می‌رود، اما این منصب بیشتر یک پست تشریفاتی با اختیارات اندک است. دفتر ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی در بیانیه‌‌ای اعلام کرد ترمیم کابینه در پاسخ به تقاضای عمومی برای اصلاحات صورت گرفته است.

حزب حاکم رییس جمهوری لی میونگ‌باک از شکست غیرمنتظره در انتخابات شهرداری و فرمانداری در ماه ژوئن لطمه دید، اما در انتخابات فرعی پارلمان در ماه جولای پیروز شد. این انتخابات به عنوان معیاری از حمایت عمومی از دولت محافظه‌کار لی میونگ‌باک در نظر گرفته می‌شود.

روسای جمهوری کره‌جنوبی اغلب انتصاب مقامات را به عنوان وسیله‌ای برای جلب اعتماد عمومی به کار می‌برند. کیم تائه‌هو که ۴۷ سال سن دارد، گفت به دنبال آشتی ملی و افزایش ارتباط با مردم است. در کره‌جنوبی بر سر برنامه انتقال بیش از نیمی از ۱۵ وزارتخانه به خارج از پایتخت اختلاف وجود دارد. چانگ نخست وزیر سابق کره‌جنوبی متهم است که این برنامه را رها کرده است.

لی میونگ‌باک گفته بود این برنامه پول مالیات‌دهندگان را به هدر می‌دهد و موجب ناکارآمدی دستگاه‌های دولتی می‌شود. اما مجلس ملی کره جنوبی در ماه ژوئن این اظهار لی میونگ‌باک را نپذیرفت و او را ملزم به اجرای این برنامه کرد. حامیان این برنامه براین باورند که انتقال وزارتخانه‌ها به خارج از پایتخت توسعه منطقه‌ای را تقویت و مشکل ترافیک و مسکن سئول را حل می‌کند.

رییس‌جمهوری کره‌جنوبی همچنین وزرای فرهنگ، کشاورزی، بهداشت و رفاه، مشاغل و کار و وزیر مخصوص امور سیاسی را تغییر داد.

این تغییرات همچنین در میان تنش‌های درگرفته با کره شمالی بر سر رزمایش دریایی بزرگ کره‌جنوبی در سواحل غربی که شامل نقاطی نزدیک مرزهای دریایی مورد مناقشه بود، اتفاق افتاد. این تمرینات نظامی که امروز دوشنبه به پایان می‌رسد، در پی غرق شدن ناو کره جنوبی در ماه مارس و به منظور تقویت توانایی نظامی کره جنوبی برای مقابله با هرگونه تحریک از سوی کره شمالی صورت گرفت.