گروه بین‌الملل- روز دوشنبه وال‌استریت ماه اوت را با افزایشی بزرگ آغاز کرد زیرا گزارش‌ها از سراسر جهان به اعتقاد سرمایه‌گذاران به بهبود اقتصادی جهان جانی تازه بخشید. شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۲۰۸ واحد رشد کرد و بیشترین افزایش این شاخص طی سه ماه گذشته رقم خورد. همه شاخص‌های عمده حدود ۲ درصد جهش کردند.

نخستین روز ماه اوت مملو از اخباری بود که به سرمایه‌گذاران نگران از کندی رشد اقتصادی در آمریکا، چین و اروپا اطمینان‌خاطر بخشید. یکی از این اخبار خوشایند مربوط به بخش تولیدی بود.

شاخص موسسه مدیریت عرضه که مربوط به فعالیت تولیدی است طی ماه ژوئیه بهتر از پیش‌بینی سرمایه‌گذاران بود و گزارش‌ها نشان داد فعالیت کارخانه‌ای برای یک سال کامل افزایش داشته است.

تولیدات صنعتی ۱۶ کشور منطقه یورو نیز برای ماه ژوئیه افزایش یافت. این امر نشان داد کشورهای اروپایی سریع‌تر از آنچه انتظار می‌رفت درحال بهبود هستند. گزارش‌های خوب درآمدی بانک‌های اروپایی نیز موجب دلگرمی وال‌استریت شد.

از چین نیز خبر رسید، رشد صنعتی آنقدر تعدیل شده است که پکن برای کند کردن رشد اقتصادی اقدامات بیشتری انجام ندهد. پس از ماه‌ها گزارش‌هایی که نشان داد بهبود اقتصادی در حال ضعیف شدن است اخبار روز دوشنبه دلگرم‌کننده بود.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۴۴/۲۰۸ واحد یا ۲ درصد افزایش یافت و به ۳۸/۱۰۶۷۴ واحد رسید. این بیشترین افزایش این شاخص از ۱۳ مه و بهترین عملکرد در اولین روز معاملاتی ماه اوت از سال ۱۹۳۴ تاکنون بود. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۲۶/۲۴ واحد یا ۲/۲ درصد جهش کرد و به ۸۶/۱۱۲۵ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت نیز ۶۶/۴۰ واحد یا ۸/۱ درصد رشد کرد و به ۳۶/۲۲۹۵ واحد رسید.

پس از آنکه وال‌استریت افزایش خوبی را در آغاز ماه اوت به ثبت رساند، دیروز سه‌شنبه بورس‌های آسیا با افزایش روبه‌رو شدند؛ اما بورس‌های اروپا کاهش یافتند.

در آغاز معاملات در اروپا، شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۵/۰ درصد و شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه ۳/۰ درصد کاهش یافت؛ اما شاخص داکس آلمان ۱/۰ درصد رشد کرد.

در آسیا، شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن ۷۰/۱۲۳ واحد یا ۳/۱ درصد افزایش یافت و به ۰۱/۹۶۹۴ واحد رسید. شاخص کاسپی کره جنوبی ۵/۰ درصد رشد کرد و به ۶۰/۱۷۹۰ واحد رسید. شاخص ای‌اس‌اکس ۲۰۰ استرالیا ۷/۰ درصد جهش کرد و به ۶۰/۴۵۷۱ واحد رسید. شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ نیز با ۲/۰ درصد افزایش در رقم ۶۶/۲۱۴۵۷ واحد ثابت شد. بورس‌های تایوان، هندوستان و مالزی نیز افزایش یافتند اما شاخص شانگهای کامپوزیت چین ۷/۱ درصد افت کرد و به ۲۶۲۷ واحد رسید.