جهان در هفته پیش‌رو - ۱۲ مرداد ۸۹

برگزاری همه‌پرسی قانون اساسی در کنیا

گروه بین‌الملل- فردا دولت کنیا همه‌پرسی درمورد قانون اساسی جدید را برگزار خواهد کرد. بحث در مورد پیش‌نویس این قانون ماه‌ها داغ بود، اما به‌رغم این واقعیت که این قانون اساسی خوشایند همه نیست، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد ۶۰ درصد از مردم کنیا قانون اساسی جدید را خواهند پذیرفت. آخرین‌بار یعنی در پایان سال ۲۰۰۷ که مردم کنیا به پای صندوق‌های رای رفتند، ۱۵۰۰ نفر کشته شدند. شهادت نااومی کمپل در محاکمه تیلور

نااومی کمپل هنرپیشه برزیلی در دادگاه چارلز تیلور رییس‌جمهوری سابق لیبریا شهادت می‌دهد. تیلور به جنایات جنگی متهم است. خانم کمپل در این مورد شهادت می‌دهد که آیا از تیلور الماس تراش نخورده‌ای را به عنوان هدیه دریافت کرده است یا خیر. از آنجایی که تیلور متهم است اقدامات مشابهی را برای تامین بودجه جنگ خونین در سیرالئون انجام داده است شهادت خانم کمپل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

اجرای معاهده منع استفاده از بمب‌های خوشه‌ای

معاهده سازمان ملل متحد که برمبنای آن استفاده از بمب‌های خوشه‌ای ممنوع اعلام شده است، به اجرا در خواهد آمد. ۱۰۷ کشور این معاهده را امضا کرده‌‌اند و ۳۷ کشور این معاهده را به تصویب رسانده‌اند. آمریکا، روسیه و چین از امضای این معاهده خودداری کرده‌اند. کشورهای مخالف معاهده منع استفاده از بمب‌های خوشه‌ای براین باورند که این معاهده به گروه‌های غیردولتی همچون طالبان امتیاز می‌دهد. حامیان این معاهده در پاسخ می‌گویند اگر کشورهای بیشتری این معاهده را امضا و با توقف ساخت بمب‌های خوشه‌ای موافقت کنند، بمب‌های کمتری برای استفاده طالبان وجود خواهد داشت.

آغاز تعطیلات تابستانی سنای آمریکا

روز جمعه ۶ اوت تعطیلات تابستانی سنای آمریکا آغاز می‌شود. اما با توجه به اینکه پرونده چارلز رنگل عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا حل نشده باقی مانده است، به نظر نمی‌رسد این تعطیلات برای دموکرات‌های مجلس سنا چندان آرامش‌بخش باشد. رنگل به موارد متعدد نقض موارد اخلاقی متهم شده است.

آغاز ریاست‌جمهوری خوان مانوئل سانتوز

دوران ریاست‌جمهوری خوان مانوئل سانتوز، رییس‌جمهوری جدید کلمبیا روز یکشنبه ۸ اوت آغاز می‌شود. اولین وظیفه سانتوز این است که از زیر سایه آلوارو اوریبه رییس‌جمهوری تاثیرگذار اما مغرور پیشین خارج شود.