گروه بین‌الملل- دیروز دوشنبه قیمت نفت به بیش از بشکه‌ای ۷۹ دلار رسید، زیرا افزایش بورس‌های جهان موجب خوش‌بینی معامله‌گران نفت شد.

در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام برای تحویل در ماه سپتامبر به ۳۹/۷۹ دلار در هر بشکه رسید. در پایان معاملات روز جمعه ارزش قراردادها با ۵۹ سنت افزایش در رقم ۹۵/۷۸ دلار ثابت شد. دیروز اکثر بورس‌های آسیا و اروپا با افزایش روبه‌رو شدند به طوری که شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۸/۱ درصد رشد کرد. معامله‌گران نفت اغلب به بازار سهام به عنوان معیاری از اعتماد سرمایه‌گذاران به اقتصاد می‌نگرند.

امسال نفت اندکی بیش از ۸۰ دلار معامله شده اما درمیان نشانه‌هایی مبنی بر اینکه بهبود اقتصادی آمریکا در نیمه دوم سال کند خواهد شد، به سرعت به محدوده ۷۰ دلار بازگشته است. دولت آمریکا روز جمعه اعلام کرد تولید ناخالص داخلی در فصل دوم ۴/۲ درصد رشد داشته است، اما تقاضا همچون مصرف، سرمایه‌گذاری کسب‌وکارها و ساخت‌وساز مسکن ۱/۵ درصد رشد کرده است که این امر نشانه خوبی برای تقاضا برای نفت است.سرمایه‌گذاران به دقت ارقام مشاغل در ماه ژوئیه را بررسی خواهند کرد. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند اقتصاد آمریکا طی ماه ژوئیه ۶۰،۰۰۰ شغل را کاهش داده است و نرخ بیکاری از ۵/۹ درصد درماه ژوئن به ۶/۹ درصد افزایش می‌یابد.

در دیگر معاملات بورس نیویورک برای ماه سپتامبر قیمت نفت کوره به ۰۹۸۲/۲ دلار در هر گالن رسید. بنزین ۱۳۵۳/۲ دلار در هر گالن معامله شد و قیمت گاز طبیعی به ۹۷۸/۴ دلار در هر ۱۰۰۰ پای مکعب رسید. در لندن نفت خام برنت ۵۸/۷۸ دلار در هر بشکه معامله شد.