تهدید کره‌شمالی به استفاده از قدرت هسته‌ای

ناو جنگی یو اس اس جورج واشنگتن - عکس: رویترز

پیونگ‌یانگ هشداد داد که در صورت لزوم به «جنگ تــلافی‌جویانه مقدس» دست خـواهد زد

گروه بین‌الملل- کره‌شمالی دیروز با اعلام اینکه نمی‌تواند رزمایش مشترک نظامی کره‌جنوبی و ایالات‌متحده را به عنوان اقدامی تحریک‌آمیز نادیده‌بگیرد، هشدار داد که با «بازدارندگی قدرتمند هسته‌ای» به این رزمایش پاسخ خواهد داد. به گزارش آسوشیتد‌پرس، پیونگ‌یانگ به طور معمول نسبت به رزمایش‌های مشترک نظامی میان کره‌جنوبی و آمریکا واکنش نشان می‌دهد و آن را نوعی تمرین نظامی برای حمله به کره‌شمالی تلقی می‌کند. تهدید اخیر کره‌شمالی به استفاده از قدرت بازدارندگی هسته‌ای خود نسبت به رزمایش کره‌‌جنوبی و آمریکا به دنبال غرق شدن کشتی جنگی کره‌جنوبی انجام می‌شود. سئول و واشنگتن، پیونگ‌یانگ را عامل غرق شدن این ناو جنگی می‌دانند؛ اما پیونگ‌یانگ این موضوع را به شدت تکذیب می‌کند. کشتی جنگی کره‌‌جنوبی در ماه مارس گذشته غرق شد و به دنبال آن تنش‌ها در شبه‌جزیره کره افزایش یافت. بر اثر این حادثه ۴۶ ملوان کره‌جنوبی جان خود را از دست دادند. کره‌شمالی و کره‌جنوبی پس از پایان جنگ در شبه جزیره کره که بین سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ جریان داشت هیچ‌گاه پیمان صلح با یکدیگر امضا نکردند و تنها اعلام آتش‌بس کردند و همچنان در وضعیت نه‌جنگ نه صلح به سر می‌برند. حمله به کشتی جنگی کره‌جنوبی بدترین حمله‌نظامی به این کشور پس از پایان جنگ کره به شمار می‌رود.

این در حالی است که وزرای دفاع ایالات‌متحده و کره‌‌جنوبی چند روز پیش اعلام کردند که هدف از انجام رزمایش مشترک ارسال پیامی شفاف و واضح به کره‌شمالی است تا دست از رفتار «پرخاشگرانه» خود بردارد.

در همین حال دیروز کمیسیون قدرتمند و پر‌نفوذ دفاع ملی کره‌شمالی که ریاست آن بر‌عهده کیم جونگ ایل، رهبر این کشور است وعده داد که در پاسخ به دومین اقدام تحریک‌آمیز و بی‌سابقه که به دنبال اتهام نادرست به کره‌شمالی درباره غرق‌شدن کشتی جنگی کره‌جنوبی موسوم به چئونان انجام می‌شود، دست به «جنگ تلافی‌جویانه مقدس» خواهد زد.

کمیسیون دفاع ملی کره‌شمالی همچنین در بیانیه‌ای که توسط خبرگزاری رسمی این کشور منتشر شد اضافه کرده است: «ارتش و مردم کره‌شمالی به طور قانونی و با استفاده از بازدارندگی قدرتمند هسته‌ای خود مقابله به مثل خواهند کرد و بزرگ‌ترین رزمایش جنگ هسته‌ای تاریخ را انجام خواهند داد.»

این در حالی است که روز جمعه در شهر هانوی، پایتخت ویتنام سخنگوی هیات نمایندگی کره‌شمالی در کنفرانس امنیت منطقه‌ای هشدار داده‌ بود که پیونگ‌یانگ به رزمایش نظامی مشترک کره‌جنوبی و آمریکا پاسخی فیزیکی خواهد داد.

از سوی دیگر وزارت دفاع کره‌جنوبی دیروز اعلام کرد که هیچ تحرک نظامی غیر معمولی از سوی کره‌شمالی مشاهده نشده‌است. در همین حال ناو جنگی جورج واشنگتن که مسلح به بمب اتم است اخیرا در ساحل بندر بوسان کره‌جنوبی پهلو گرفته و آماده انجام رزمایش مشترک با کره‌جنوبی است، رزمایشی که قرار است امروز برگزار شود. علاوه بر این ایالات‌متحده ۲۸ هزار و پانصد نیروی نظامی خود را در کره‌جنوبی نگه داشته است تا با هرگونه اقدام احتمالی کره‌شمالی مقابله کند. موضوعی که پیونگ‌یانگ آن را دلیلی برای ساخت بمب اتم عنوان کرده است.