گروه بین‌الملل- سرمایه‌گذاران در وال‌استریت تلاش می‌کنند با استفاده از گزارش‌های درآمدی شرکت‌های آمریکایی اوضاع اقتصادی را تفسیر کنند؛ اما این کار چندان ساده نیست. نتایجی که روز سه‌شنبه اعلام شد یک روز پرنوسان دیگر را برای وال‌استریت به ارمغان آورد. شاخص میانگین صنعتی داوجونز در ابتدای معاملات و در واکنش به تعدادی از گزارش‌های درآمدی ناامیدکننده ۱۴۰ واحد سقوط کرد؛ اما درنهایت روز را با افزایش ۷۵ واحدی به پایان رساند. تحلیل‌گران به سختی توانستند دلیلی برای تغییر روند شاخص‌ها ارائه دهند. آنها براین باورند که سرمایه‌گذاران درحالی که در انتظار انتشار گزارش‌های درآمدی شرکت‌های یاهو و اپل پس از پایان معاملات بودند، اندکی خوش‌بین‌تر شده بودند.

اما این گزارش‌ها نیز همچون دیگر گزارش‌های درآمدی که تاکنون منتشر شده‌اند متفاوت بودند. در معاملات پس از تعطیلی وال‌استریت ارزش سهام شرکت اپل افزایش یافت اما ارزش سهام شرکت یاهو با کاهش روبه‌رو شد. سود سهام شرکت یاهو همچون شرکت‌های آ‌بی‌ام، جانسون اند جانسون و گلدمن ساکس کمتر از حد انتظارات بود. اما شرکت اپل اعلام کرد درآمد خالص این شرکت ۷۸ درصد افزایش یافته و به ۲۵/۳ میلیارد دلار رسیده است. شرکت اپل همچنین گزارش داد سود سهام این شرکت در دوره آوریل تا ژوئن با ۶۱ درصد افزایش به رکورد ۷/۱۵ میلیارد دلار رسیده است.

سرمایه‌گذاران با کوچک‌ترین خبر بد به سرعت به فروش سهام روی می‌آورند. در ابتدای روز سه‌شنبه گزارش‌های درآمدی شرکت‌های آی‌بی‌ام، جانسون اند جانسون و گلدمن ساکس به آنان انگیزه فروش داد. سرمایه‌گذاران به دلیل پیوند بین میزان فروش شرکت‌ها و اقتصاد به‌جای درآمد شرکت‌ها بر سود سهام تمرکز می‌کنند. اگر به علت عدم صرف هزینه توسط مصرف‌کنندگان سود سهام کاهش یابد، این امر نشان‌دهنده آن است که اقتصاد ضعیف باقی خواهد ماند.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۵۳/۷۵ واحد یا ۷/۰ درصد افزایش یافت و به ۹۶/۱۰۲۲۹ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۲۳/۱۲ واحد یا ۱/۱ درصد رشد کرد و به ۴۸/۱۰۸۳ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۲۶/۲۴ واحد یا ۱/۱ درصد جهش کرد و به ۴۹/۲۲۲۲ واحد رسید.

دیروز چهارشنبه گزارش بهتر از حد انتظار شرکت اپل ارزش سهام بخش تکنولوژی را افزایش داد و موجب شد اکثر بورس‌های جهان رشد اندکی را ثبت کنند.

در آغاز معاملات در اروپا، شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۳/۱ درصد، شاخص داکس آلمان نیز ۳/۱ درصد و شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه ۵/۱ درصد جهش کرد. در آسیا، شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن ۶۳/۲۱ واحد یا ۲/۰ درصد افت کرد و به ۸۳/۹۲۷۸ واحد رسید. شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۱/۱ درصد رشد کرد و به ۲۳/۲۰۴۸۷ واحد رسید. شاخص کاسپی کره‌جنوبی ۷/۰ درصد و شاخص استرالیا ۲/۰ درصد افزایش یافت.