روابط واشنگتن- لندن ویژه است

کامرون و اوباما در کاخ سفید - عکس: رویترز

گروه بین‌الملل‌-‌ باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا پس از دیدار با دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا در کاخ سفید روابط کشورش با بریتانیا را «ویژه» توصیف کرد. به گزارش بی.‌بی.‌سی رییس‌جمهوری ایالات‌متحده ادعا کرد هر زمان که بریتانیا و ایالات‌متحده با هم همکاری کرده‌اند جهانی امن‌تر و کامیاب‌تر داشته‌ایم.

در جریان دیدار سه ساعته رهبران ایالات‌متحده و بریتانیا دو طرف درباره مسائلی از جمله افغانستان، خاورمیانه، نشت نفت در خلیج مکزیک، آزادی عبدالباسط المقراحی بمب‌گذار هواپیمای پان‌آمریکن بر فراز اسکاتلند و همچنین مسائل اقتصادی با یکدیگر گفت‌و‌گو کردند.کامرون هم روابط ایالات‌متحده و بریتانیا را «ضروری» توصیف کرد. نخست‌وزیر بریتانیا که برای اولین بار به عنوان نخست‌وزیر سفری رسمی به ایالات‌متحده انجام می‌داد همچنین تاکید کرد که «مطمئن» است اصلاحات در نظام بانکی موفقیت‌آمیز خواهد بود.کامرون که در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با اوباما سخن می‌گفت، نشت نفت در خلیج مکزیک را یک «فاجعه» توصیف کرد و گفت که موفقیت شرکت بریتیش پترولیوم (بی.پی) خواسته هر دو کشور است.نخست‌وزیر محافظه‌کار بریتانیا همچنین آزادی عبدالباسط المقراحی، بمب‌گذار ماجرای موسوم به لاکربی را اشتباه توصیف کرد.

کامرون تاکید کرد که دولت اسکاتلند مسوول آزادی عبدالباسط المقراحی در سال گذشته بوده‌است. این در شرایطی است که پیش‌تر ادعاهایی مطرح شده بود مبنی بر اینکه شرکت بریتیش پترولیوم برای آزادی بمبگذار لیبیایی هواپیمای پان‌امریکن لابی کرده‌است. مقراحی که به سرطان مبتلا است، ماه اوت سال گذشته با ذکر دلایل انساندوستانه در اسکاتلند آزاد شد.کامرون گفت هیچ مدرکی ندیده است که نشان دهد دولت اسکاتلند تحت تاثیر شرکت بی پی المقراحی را آزاد کرده باشد.مقراحی در ارتباط با بمبگذاری سال ۱۹۸۸ هواپیمای پان‌امریکن بر فراز دهکده لاکربی در اسکاتلند که ۲۷۰ کشته به جا گذاشت، محکوم شده بود.کامرون در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد که روند خروج سربازان بریتانیایی از افغانستان می تواند از سال ۲۰۱۱ آغاز شود. او تاکید کرد که در نظر دارد از برنامه آمریکا در زمینه خروج نیروهای نظامی خود از افغانستان پیروی کند؛ اما اضافه کرد که اجرای این نظر به شرایط افغانستان بستگی خواهد داشت. آمریکا اعلام کرده‌است که در نظر دارد از ماه ژوئیه سال ۲۰۱۱ متناسب با شرایط جنگ افغانستان نیروهایش را از این کشور خارج کند.