گروه بین‌الملل- روز دوشنبه سرانجام شاخص‌ها در وال‌استریت یک روز پرنوسان را با افزایش اندک به پایان رساندند و شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۵۶ واحد رشد کرد. تحلیل‌گران براین باورند که این افزایش تا حدی به دلیل آن بود که سرمایه‌گذاران دوباره درمورد گزارش‌های درآمدی شرکت‌های آمریکایی خوش‌بین شدند. اما این خوش‌بینی چندان دوام نیاورد؛ زیرا پس از تعطیلی وال‌استریت شرکت آی‌بی‌ام سود سهامی را گزارش داد که اندکی کمتر از حد انتظارات بود و سرمایه‌گذاران در معاملات پس از تعطیلی وال‌استریت دوباره به فروش سهام روی آوردند.

سرمایه‌گذاران موفق شدند به برخی اخبار بد که در ابتدای روز دوشنبه منتشر شد، اهمیت ندهند. انجمن ملی سازندگان مسکن آمریکا اعلام کرد شاخص اعتماد این انجمن به ۱۴ واحد کاهش یافته است که کمترین میزان از مارس سال ۲۰۰۹ تاکنون است. سطحی کمتر از ۵۰ واحد نشان‌دهنده آن است که تلقی سازندگان مسکن از بازار مسکن منفی است.

آلن گایل، کارشناس ارشد سرمایه‌گذاری از مرکز ریگ‌ورث معتقد است افزایش بازارسهام تا حدی به دلیل گزارش بهتر از حد انتظار شرکت بوئینگ از ثبت سفارش در نمایشگاه هوایی فرانبوروگ در انگلستان بود. این شرکت هواپیمایی اعلام کرد در نمایشگاه فرانبوروگ با شرکت هواپیمایی امارات قراردادی به ارزش ۶/۳ میلیارد دلار امضا کرده است. شرکت بوئینگ همچنین گزارش داد که از شرکت خدمات هوانوردی جی‌ای سفارشی به ارزش ۳ میلیارد دلار دریافت کرده است. شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۵۳/۵۶ واحد یا ۶/۰ درصد افزایش یافت و به ۴۳/۱۰۱۵۴ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۳۷/۶ واحد یا ۶/۰ درصد رشد کرد و به ۲۵/۱۰۷۱ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۱۸/۱۹ واحد یا ۹/۰ درصد جهش کرد و به ۲۳/۲۱۹۸ واحد رسید. اما دیروز سه‌شنبه سرمایه‌گذاران در آسیا به گزارش‌ ضعیف شرکت‌ آمریکایی آی‌بی‌ام اهمیت ندادند. بورس‌های این منطقه با افزایش روبه‌رو شدند؛ زیرا درمیان پیش‌بینی‌ها مبنی بر این که پکن تلاش‌های خود را برای کندی رشد اقتصادی چین تعدیل می‌کند، شاخص‌ها در این کشور برای دومین روز متوالی افزایش یافتند. اما بورس‌های اروپا اندکی کاهش یافتند. در آغاز معاملات در اروپا، شاخص‌ها در فرانسه، انگلستان و آلمان تا ۲/۰ درصد یا کمتر کاهش یافتند. در آسیا، شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن ۹۰/۱۰۷ واحد یا ۲/۱ درصد افت کرد و به ۴۶/۹۳۰۰ واحد رسید. شاخص شانگهای کامپوزیت چین ۲/۲ درصد جهش کرد و به ۷۳/۲۵۲۸ واحد رسید. شاخص کاسپی کره جنوبی ۳/۰ درصد افزایش یافت و به ۷۷/۱۷۳۶ واحد رسید. شاخص ای‌اس‌اکس ۲۰۰ استرالیا یک درصد رشد کرد و به ۶۰/۴۴۰۳ واحد رسید. شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ با افزایش ۹/۰ درصدی به ۵۹/۲۰۲۶۴ واحد رسید. بورس‌های تایوان، سنگاپور و هندوستان نیز با افزایش روبه‌رو شدند.