حضور فیدل کاسترو در انظار عمومی

عکس: AFP. پس از چهار سال انجام شد

حضور فیدل کاسترو در انظار عمومی

گروه بین‌الملل‌- دو روزنامه نگار در کوبا تصاویر جدیدی از فیدل کاسترو، رهبر پیشین این کشور منتشر کردند. به گزارش بی.بی.سی این تصاویر، کاسترو ۸۳ ساله را برای نخستین بار در چهار سال گذشته، در یک مکان عمومی نشان می‌دهد.

در این تصاویر، فیدل کاسترو چهره‌ای خندان دارد و به ظاهر در سلامت به سر می‌برد. رهبر پیشین کوبا از یک مرکز علمی در هاوانا، پایتخت کوبا بازدید و با کارکنان این مرکز ملاقات کرد.

از زمان بیماری کاسترو در سال ۲۰۰۶، تصویری از او در ملاقات‌های عمومی منتشر نشده بود. در این مدت البته تصاویر ملاقات‌های او با دیپلمات‌های خارجی که پشت درهای بسته انجام شده‌است، در رسانه‌ها چاپ شده بود. یکی از کارمندان این مرکز علمی، تصاویر گرفته شده با موبایل را برای روزنامه‌نگاری فرستاد که در یکی از رسانه‌های رسمی کوبا کار می‌کند و او این تصاویر را در وبلاگ شخصی خود منتشر کرد. این کارمند در شرح عکس نوشته که او (فیدل کاسترو) لاغر شده، اما حالش خوب است. به گفته او، کاسترو به کارمندان سلام کرده و برای آنها بوسه فرستاده است.

رهبر کوبا در سال ۲۰۰۶ به دنبال عمل در ناحیه شکم، قدرت را به برادرش رائول کاسترو سپرد. فیدل کاسترو برای مدت‌ها، در انظار عمومی حاضر نشد و این غیبت طولانی گمانه‌زنی‌های مختلفی را در مورد وضعیت جسمانی او برانگیخت. فیدل کاسترو فرماندهی انقلاب منجر به سرنگونی رژیم باتیستا در کوبا را در سال ۱۹۵۹ برعهده داشت و از همان زمان، سمت ریاست هیات وزیران - یا نخست‌وزیری - را در دست گرفت. از سال ۱۹۶۵، کاسترو سمت دبیر اولی حزب کمونیست کوبا و از سال ۱۹۷۶ مقام ریاست شورای دولتی - رییس جمهوری - کشور را نیز به سمت‌های خویش افزود.

آغاز روند آزادی زندانیان سیاسی

در تحولی دیگر در کوبا خانواده‌های دست‌کم سه زندانی سیاسی در این کشور اعلام کردند که همسران آنها از بازداشتگاهی در خارج از هاوانا، پایتخت، به محلی نامعلوم در این شهر منتقل شده‌اند. در پی مذاکره کلیسای کاتولیک کوبا با دولت رائول کاسترو، او چهارشنبه هفته گذشته با آزادی ۵۲ فعال سیاسی - مدنی موافقت کرد. گفته می‌شود دست‌کم ۱۷ نفر از این فعالان باید پس از آزادی، کوبا را ترک کنند و به اسپانیا بروند. کوبا چهارشنبه وعده داد که در مرحله اول پنج فعال سیاسی - مدنی را آزاد خواهد کرد. همسران پابلو پاچکو و لوئیس میلان می‌گویند از داخل زندان به آنها خبر داده شده‌است که این دو نفر از زندان آزاد شده و به محل نامعلومی برده شده‌اند.

اعضای خانواده یک زندانی دیگر نیز می‌گویند که از آنها برای انجام آزمایش‌های پزشکی لازم پیش از حرکت به سمت اسپانیا دعوت شده است. این فعالان بخشی از گروهی ۷۵ نفره بودند که در سال ۲۰۰۳ در یک تجمع اعتراض آمیز علیه دولت فیدل کاسترو دستگیر شدند.

دولت کوبا آنها را متهم کرده بود که عوامل ایالات‌متحده هستند و دادگاه حبس‌های طولانی برای آنان در نظر گرفت. اسپانیا چند روز پیش، از اتحادیه اروپا خواست که سیاست‌های خود در قبال کوبا را ملایم‌تر کند. این درخواست پس از آن مطرح شد که گیلرمو فاریناس، مخالف سرشناس دولت کوبا، به اعتصاب غذا پایان داد. او که به مدت ۱۳۰ روز از خوردن غذا خودداری کرد، به شدت ضعیف شده و در آستانه مرگ بود. مرگ اورلاندو زاپاتا تامایو، یکی از زندانیان سیاسی کوبایی پس از ۸۵ روز اعتصاب غذا در فوریه گذشته، فشار زیادی بر دولت این کشور وارد کرد. اعتصاب غذای فاریناس نیز پس از فوت تامایو آغاز شد. اتحادیه اروپا در سال ۱۹۹۶ عادی‌سازی رابطه با کوبا را مشروط به بهبود وضع حقوق بشر و دموکراسی در این کشور کرد.

عکس: AP