گروه بین‌الملل- روز سه‌شنبه کاهش هفت روز متوالی شاخص میانگین صنعتی داوجونز متوقف شد، زیرا سرمایه‌گذاران به خرید سهام ارزان قیمت روی آوردند. شاخص داوجونز پس از کاهش ۳/۷ درصدی در دو هفته گذشته و رسیدن به پایین‌ترین سطح از ماه اکتبر تاکنون، روز سه‌شنبه ۵۷ واحد یا ۶/۰ درصد رشد کرد. معامله‌گران تصمیم گرفتند سهام ارزان قیمت را خریداری کنند، اما این خرید‌ها گزینشی بود و در بورس نیویورک تعداد سهامی که با کاهش ارزش مواجه شدند بیش از سهامی بود که ارزش آنها افزایش یافت.

ارزش سهام شرکت‌های تکنولوژی و خدمات نفتی رشد کرد، اما ارزش سهام خرده‌فروشان در میان اظهارات منفی تحلیل‌گران و پیش از انتشار گزارش فروش در ماه ژوئن دچار کاهش شد. سرمایه‌گذاران نگران هستند که بهبود اقتصادی ضعیف موجب شود مصرف‌کنندگان محتاط از فروشگاه‌ها دوری کنند. ارزش سهام شرکت مکیز ۵/۲ درصد و ارزش سهام شرکت هوم دیپوت ۵/۱ درصد سقوط کرد. اخبار اقتصادی که روز سه‌شنبه منتشر شد به سرمایه‌گذاران انگیزه چندانی برای خرید سهام نداد. موسسه مدیریت عرضه گزارش داد طی ماه ژوئن رشد کسب و کارهای خدماتی کند شده است. شاخص خدمات این موسسه از ۴/۵۵ واحد در ماه مه به ۸/۵۳ واحد رسید. این درحالی است که اقتصاددانان پیش‌بینی کرده بودند این شاخص به ۰/۵۵ واحد خواهد رسید. سطح بیش از ۵۰ واحد نشان‌دهنده رشد است.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۱۴/۵۷ واحد یا ۶/۰ درصد افزایش یافت و به ۶۲/۹۷۴۳ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۴۸/۵ واحد یا ۵/۰ درصد جهش کرد و به ۰۶/۱۰۲۸ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۰۹/۲ واحد یا ۱/۰ درصد رشد کرد و به ۸۸/۲۰۹۳ واحد رسید.

اما دیروز چهارشنبه بورس‌های جهان دچار کاهش شدند زیرا پس از آنکه گزارش ناامیدکننده بخش خدمات آمریکا بهبود ضعیف اقتصادی را در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان نشان داد، سرمایه‌گذاران تمایل خود را برای خرید سهام از دست دادند.

درآغاز معاملات اروپا، شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان یک درصد کاهش یافت و به ۵۵/۴۹۱۳ واحد رسید. شاخص داکس آلمان ۶/۰ درصد افت کرد و به ۴۷/۵۹۰۶ واحد رسید. شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه ۱/۱ درصد سقوط کرد و به ۶۵/۳۳۸۴ واحد رسید. شاخص‌های عمده در توکیو، سئول و هنگ‌کنگ نیز سقوط کردند. اما شاخص شانگهای کامپوزیت چین از این روند پیروی نکرد و با ۶۹/۱۱ واحد یا ۵/۰ درصد افزایش به ۱۲/۲۴۲۱ واحد رسید. شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن ۶/۰ درصد افت کرد و به ۶۵/۹۲۷۹ واحد رسید. شاخص هنگ سنگ هنگ کنگ ۱/۱ درصد کاهش یافت و به ۰۷/۱۹۸۵۷ واحد رسید. شاخص کاسپی کره جنوبی نیز با کاهش ۶/۰ درصدی روبه‌رو شد و به ۶۵/۱۶۷۵ واحد رسید.