گروه بین‌الملل- دیروز چهارشنبه قیمت نفت به کمتر از بشکه‌ای ۷۲ دلار کاهش یافت، زیرا سرمایه‌گذاران در انتظار انتشار آمار هفتگی میزان ذخایر نفت آمریکا بودند تا نشانه‌ای از بهبود تقاضا برای نفت در این کشور به دست آورند. در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام برای تحویل در ماه اوت به ۷۲/۷۱ دلار در هر بشکه رسید. در پایان معاملات روز سه‌شنبه ارزش قراردادها با ۱۶ سنت کاهش در رقم ۹۸/۷۱ دلار ثابت شد.

سرمایه‌گذاران در بخش نفت در انتظار انتشار گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا در مورد میزان ذخایر نفت این کشور بودند. این گزارش قرار است امروز پنج‌شنبه منتشر شود. تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند میزان ذخایر نفت خام ۵/۳ میلیون بشکه کاهش خواهد یافت، اما میزان ذخایر بنزین و فرآورده‌های نفتی رشد خواهد کرد.

برخی تحلیلگران نگران هستند که در نیمه دوم امسال و در سال آینده، با پایان یافتن برنامه‌های محرک اقتصادی دولت‌ها، رشد اقتصادی کشورهای توسعه یافته کند شود.

بانک مریل لینچ آمریکا در گزارشی عنوان کرد، «پس از افزایش خوب تقاضا در سال گذشته، این بهبود متکی به برنامه‌های محرک اقتصادی جای خود را به کندی رشد اقتصادی می‌دهد. مساله نگران‌کننده‌تر این است که همچنان که تقاضا برای نفت کاهش می‌یابد، میزان ذخایر کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه بالا به نظر می‌رسد.»

بانک مریل لینچ آمریکا پیش‌بینی رشد اقتصادی آمریکا برای سال ۲۰۱۱ را از ۳/۳ درصد به ۶/۲ درصد کاهش داد.

در دیگر معاملات بورس نیویورک برای ماه اوت قیمت نفت کوره به ۹۱۶۲/۱ دلار در هر گالن رسید. بنزین ۹۶۷۱/۱ دلار در هر گالن معامله شد و قیمت گاز طبیعی به ۷۰۴/۴ دلار در هر ۱۰۰۰ پای مکعب رسید. در لندن نفت خام برنت ۱۱/۷۱ دلار در هر بشکه معامله شد.