تلاش برای تشکیل کشور مستقل فلسطینی

اوباما و عبدالله پادشاه عربستان در کاخ سفید/ عکس: GETTY IMAGES

گروه بین‌الملل- باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده روز سه‌شنبه و همزمان با دیدار با عبدالله، پادشاه عربستان خواستار اقدامی شجاعانه در تضمین تشکیل «کشور فلسطینی» شد. این اولین سفر عبدالله به واشنگتن پس از روی کار آمدن اوباما به شمار می‌رود. به گزارش خبرگزاری فرانسه، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده اعلام کرد که رهبران دو کشور در مورد مسایل مختلفی از جمله عراق، برنامه‌های هسته‌ای ایران و اوضاع پاکستان و افغانستان با‌یکدیگر مذاکره کردند. این دو رهبر همچنین مذاکراتی خصوصی با یکدیگر انجام دادند.

رییس‌جمهوری ایالات‌متحده در این‌باره گفت: «‌ما درباره روند صلح خاورمیانه و اهمیت حرکت به سوی جلو به طرزی مهم و شجاعانه که ایجاد کشور فلسطینی را تضمین کند و این کشور بتواند در امنیت و کامیابی در کنار دولت اسرائیل زندگی کند، گفت‌و‌گو کردیم.»

سفر عبدالله ۸۶ ساله به ایالات‌متحده یک هفته پیش از سفر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به آمریکا انجام می‌شود. این سفر پس از آن انجام می‌شود که مقامات رژیم صهیونیستی تصمیم گرفتند تا اجازه ورود برخی از مواد «‌غیرنظامی» به نوار غزه را صادر کنند. این در حالی است که اسرائیل چندی پیش به کاروان کشتی‌هایی که باهدف کمک‌رسانی به سوی نوار غزه حرکت می‌کردند، حمله‌ای مرگبار انجام داد.

اوباما که تلاش می‌کند روند صلح خاورمیانه را پیش ببرد ممکن است از اقدام وحشیانه اخیر رژیم صهیونیستی استفاده کند تا روند مذاکرات غیر‌مستقیم میان اسرائیل و فلسطینیان را که با میانجی‌گری ایالات‌متحده انجام می‌شود تقویت و تشدید کند و راهی برای ایجاد مجرایی مستقیم برای مذاکرات میان دو طرف بیابد.

در بیانیه دیگری که از سوی کاخ سفید منتشر شد آمده است که اوباما و عبدالله که برای سومین‌بار پس از ریاست‌جمهوری اوباما با یکدیگر دیدار می‌کردند، بر لزوم تجدید مذاکرات میان رژیم صهیونیستی و سوریه و همچنین این رژیم با لبنان با یکدیگر توافق کردند.

این در شرایطی است که پس از یک سال وحشتناک و دشوار، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده به طور غیر‌منتظره با محمود عباس، رییس دولت خود‌گردان فلسطین دیدار و تاکید کرد که باور دارد پیشرفت در روند صلح خاورمیانه تا پایان سال جاری میلادی امکان پذیر است.

این همه در حالی است که اوباما با وجود آنکه از اعتبار سیاسی شخصی خود هزینه کرده اما نتوانسته مواضع رژیم صهیونیستی، کشورهای عرب و همینطور فلسطینیان را تغییر دهد و تلاش‌های او برای پیشبرد روند صلح خاورمیانه نتیجه‌ای به همراه نداشته است.

اوباما و عبدالله سال گذشته در ریاض، پایتخت عربستان با یکدیگر دیدار کردند. این دیدار یک روز پیش از سخنرانی مهم رییس‌جمهوری ایالات‌متحده خطاب به دنیای اسلام و در زمانی انجام شد که واشنگتن به دنبال آن بود تا میان اعراب و اسرائیل انگیزه‌ای برای پیشبرد مذاکرات صلح ایجاد کند. آن اقدامات نتیجه‌ای در بر نداشت و حتی روابط شخصی اوباما با دولت رژیم صهیونیستی به دنبال اختلافات شدید درباره موضوع شهرک‌سازی‌ در کرانه‌باختری رود اردن تیره شد. با این همه به نظر می‌رسد که هم دولت ایالات‌متحده و هم سران رژیم صهیونیستی اکنون علاقه دارند تا اختلاف عمیق دیدگاه‌هایشان درباره موضوع شهرک‌سازی‌ها را ترمیم کنند.

پادشاه عربستان پس از برگزاری مراسم ناهار کاری در اتاق بیضی کاخ سفید، از نحوه رهبری باراک اوباما و همچنین میزبانی او ستایش و قدردانی کرد.

عبدالله در این‌باره گفت: «‌شما مرد محترم و خوبی هستید. من این را برای تعارف کردن نمی‌گویم. این را می‌گویم چرا که حقیقت است و من این موضوع را از زبان بسیاری از مردم دنیا شنیده‌ام.»

پادشاه عربستان همچنین با طعنه و با لحنی طنز آلود دعا کرد که از دست رسانه‌ها در امان باشد.عبدالله گفت: «‌‌خداوند ما را از اقدامات بدی که ممکن است آنها‌-‌رسانه‌ها- با ما انجام دهند، در امان نگه دارد.» این جمله باعث خنده اوباما شد که بارها درباره تفسیر‌های نادرست رسانه‌ها از مسایل انتقاد کرده است.

با وجود این روابط به ظاهر گرم، وزارت خارجه ایالات‌متحده در آخرین گزارش خود در مورد حقوق بشر اعلام کرد که مقامات عربستان سعودی به شدت آزادی بیان و همچنین آزادی رسانه‌های جمعی و چاپی را محدود کرده‌اند.