دستگیری 10 جاسوس روس در آمریکا

نمایی از سازمان اطلاعاتی روسیه در مسکو- عکس: GETTY IMAGES

گروه بین‌الملل- مقامات دولت ایالات‌متحده می‌گویند که ده نفر از اعضای یک حلقه جاسوسی روسیه را در داخل کشورشان دستگیر کرده‌اند. به گزارش بی.‌بی.‌سی این دستگیر‌شدگان متهم شده‌اند که خود را شهروندی عادی جلوه داده و برخی از آنان به صورت دو نفره با هم زندگی کرده‌اند.

این افراد همچنین متهم شده‌اند که قصد داشتند طی توطئه‌ای به عنوان مامور غیر‌قانونی یک دولت خارجی انجام وظیفه کنند. جرمی که مجازات آن می‌تواند حداکثر پنج سال زندان باشد.

ایگور لایاکین فرولوف، سخنگوی وزارت‌خارجه روسیه در همین‌باره گفت که این اتهامات دارای تناقض است.

به گزارش خبرگزاری اینتر فکس روسیه، ساعاتی بعد سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه این کشور گفت که مسکو انتظار دارد تا واشنگتن توضیحات بیشتری در مورد اتهام دستگیری اتباع روس در ایالات‌متحده ارائه دهد.

۹ نفر از دستگیر‌شدگان اکنون با اتهام توطئه برای پولشویی مواجه هستند که مجازات آن می‌تواند ۲۰ سال زندان باشد.

به گفته وزارت دادگستری ایالات‌متحده یازدهمین مظنون اکنون آزاد شده‌است.

این در شرایطی است که مدارکی وجود دارد که نشان می‌دهد از این افراد مظنون خواسته شده بود تا درباره سلاح‌های هسته‌ای، وضعیت کنترل تسلیحاتی ایالات‌متحده، ایران، شایعات در مورد کاخ سفید، تغییر رهبری سیا و احزاب سیاسی در آمریکا اطلاعاتی کسب کنند. به گفته وزارت دادگستری ایالات‌متحده هشت نفر از این مظنونان برای ماموریت‌های جاسوسی «بلندمدت» به آمریکا اعزام شده بودند و دو متهم نیز با گروه همکاری داشتند. این هشت نفر در شغل‌های غیر‌نظامی مشغول به کار بودند و به همین دلیل کمتر مورد ظن و گمان قرار می‌گرفتند.

بر‌اساس اظهار‌نامه‌های دادگاه که توسط دادگستری ایالات‌متحده در منطقه جنوبی نیویورک تهیه شده‌است، این افراد متهم هستند که توسط سرویس اطلاعاتی روسیه (SVR) آموزش دیده‌اند تا در حلقه‌های سیاست‌گذاران ایالات‌متحده نفوذ و اطلاعات جمع آوری کنند. آنها قرار بود با مقامات ایالات‌متحده رابطه نزدیک برقرار کنند و با استفاده از روش‌های متعدد اطلاعات جمع ‌آوری شده را به مقامات بالاتر خود انتقال دهند.

مقامات ایالات‌متحده همچنین اضافه کردند که این حلقه جاسوسی ایالات متحده پس از سال‌ها تحقیقات توسط ماموران اف.‌بی.‌آی شناسایی شد. این ماموران اف.‌بی.‌آی خود را به عنوان مقامات بالاتر این جاسوسان جا زده و از آنها اطلاعات کسب کرده بودند.

به گفته ماموران تحقیق برخی از ماموران از اوایل دهه ۹۰ میلادی از هویت‌های جعلی استفاده می‌کردند و از کد‌ها و عملیات پیچیده کامپیوتری برای ارسال اطلاعات استفاده می‌کردند. به گفته مقامات آمریکایی این متهمان به جاسوسی از تصاویر عادی در اینترنت که حاوی متن‌های مخفی بود برای ارسال اطلاعات استفاده می‌کردند.

اف.‌بی.‌آی همچنین گزارش داد که این جاسوسان از ابزار‌های قدیمی مانند نوشتن با جوهر مخفی هم برای ارسال اطلاعات استفاده می‌کردند.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند، اعضای این گروه با یک مقام سابق دولت آمریکا و نیز یک دانشمند فعال در طرح‌های ساخت بمب‌های ضد تاسیسات زیر زمینی رابطه برقرار کرده بودند. متهمان در ایالت‌های نیویورک، ماساچوست، نیوجرسی و ویرجینیا که در شمال شرق آمریکا واقعند، بازداشت شدند. به گفته مقام‌های فدرال، یک متهم همچنان تحت تعقیب است. سمت این افراد اعلام نشده است. «ریچارد مورفی» و «سینتیا مورفی» از ایالت نیوجرسی، «ویکی پلائز» و «خوان لازارو» از ایالت نیویورک، «آنا چپمن» از ناحیه منهتن شهر نیویورک، «میخائیل سمنکو»، «میخائیل زوتولی» و «پاتریشا میلز» از شمال ویرجینیا در حوالی واشنگتن، «دونالد هاورد هیتفیلد» و «تریسی لی آن فولی» از شهر بوستون ایالت ماساچوست و «کریستوفر متسوس» که (هنوز بازداشت نشده) افرادی هستند که بازداشت شده‌اند. این در حالی است که روابط آمریکا و روسیه طی ماه‌های اخیر رو به گسترش بوده است. «دیمیتری مدودف»، رییس‌جمهوری روسیه هفته گذشته از آمریکا بازدید و با «باراک اوباما»، رییس‌جمهوری آمریکا دیدار کرد. دولت باراک اوباما همچنین اعلام کرد که به‌طور اصولی با ورود روسیه به سازمان تجارت جهانی موافق است. دو کشور در ماه آوریل سال جاری، پیمان کاهش تسلیحات اتمی استراتژیک را امضا کردند.