گروه بین‌الملل- در شرایطی که تنها چندهفته از ناآرامی‌های خشونت‌بار قومی در قرقیزستان می‌گذرد، دیروز مردم این کشور برای شرکت در همه‌پرسی درمورد قانون اساسی کشورشان به‌پای صندوق‌های رای رفتند. بنا به گزارش بی‌بی‌سی، قانون اساسی پیشنهادی، به پارلمان قرقیزستان قدرت بیشتری خواهد داد و زمینه را برای برگزاری انتخابات سراسری در ماه سپتامبر مهیا می‌کند.

بر اثر بروز درگیری بین اقوام قرقیز و ازبک در جنوب قرقیزستان که اوایل ماه جاری میلادی اتفاق افتاد، چند صد نفر از مردم این کشور کشته شدند.

پس از سرنگونی دولت قربان‌بیگ‌باقی‌یف، رییس جمهوری پیشین قرقیزستان در ماه آوریل، دولت موقت در این کشور درخواست برگزاری این همه پرسی را مطرح کرد.

رزا آتنبایوا، رییس دولت موقت قرقیزستان در مورد همه‌پرسی دیروز گفت که نیروهای امنیتی می‌توانند صحت آرا را تضمین کنند.

با این حال احزاب مخالفت دولت موقت و بعضی از گروه‌های فعال در زمینه حقوق بشر گفته‌اند که این همه پرسی در فاصله بسیار کوتاهی پس از بروز درگیری‌های قومی در شهرهای اوش و جلال‌آباد برگزار می‌شود و به این ترتیب از برگزاری این همه‌پرسی انتقاد کرده‌اند.

اکنون قانون منع تردد در شهر اوش، محل آغاز درگیری‌ها، برچیده شده است. انتظار می‌رود نتایج این همه‌پرسی یک روز پس از برگزاری آن؛ یعنی امروز اعلام شود.

مقامات رسمی وزارت بهداشت قرقیزستان شمار کشته‌شدگان درگیری های قومی اخیر در این کشور را ۲۷۵ نفر اعلام کرده‌اند. با این وجود بعضی دیگر از مسوولان این کشور تعداد کشته شده‌ها را حدود ۲۰۰۰ نفر تخمین زده‌اند.

هزاران خانه و مغازه بر اثر این درگیری‌ها تخریب شده است و برآورد می‌شود حدود ۴۰۰ هزار نفر که بیشتر آنها از اقلیت قوم ازبک هستند، در جریان این ناآرامی‌ها محل سکونت خود را ترک کرده‌اند.

با وجود پایان یافتن خشونت به نظر می‌رسد اقوام ازبک و قرقیز در این کشور همچنان دچار اختلافات عمیقی با یکدیگر هستند.

هریک از این گروه‌ها، دیگری را مسوول بروز خشونت‌های اخیر در قرقیزستان می‌داند.

دولت موقت قرقیزستان اعلام کرده است که به منظور جلوگیری از متوقف شدن روند برگزاری همه‌پرسی، تصمیم گرفته است فعالیت خود را با بعضی از متحدان نزدیک رییس‌جمهوری عزل شده این کشور آغاز کند.

قوم ازبک سربازان قرقیز و نیروهای پلیس را متهم به شرکت در حمله به محله ازبک‌نشین شهر اوش کرده است.

این در حالی است که باقی یف که اکنون در بلاروس در تبعید به سر می‌برد، این اتهامات را رد کرده است.