گروه بین‌الملل- دیروز، سه‌شنبه، بانک ژاپن اعلام کرد بودجه‌ای ۳ تریلیون ینی (۸/۳۲ میلیارد دلاری) را در اختیار بانک‌‌های این کشور قرار می‌دهد تا به شرکت‌های نیازمند نقدینگی وام دهند. این تازه‌ترین گام بانک مرکزی ژاپن در راستای حمایت از تقاضاست که با هدف چرخش بیشتر نقدینگی در این اقتصاد و رونق‌بخشی به آن صورت می‌گیرد.

بر اساس اعلام هیات سیاستگذاری‌های بانک مرکزی ژاپن، هریک از بانک‌ها قادر خواهند بود حداکثر تا سقف ۱۵۰ میلیارد ین را یک ساله و با نرخ سود ۱/۰ درصدی از بانک مرکزی ژاپن دریافت کنند. بانک مرکزی این کشور طی اقدامی بی‌سابقه بانک‌ها را موظف کرده است که از پیش اعلام کنند چگونه بودجه مذکور را مصرف خواهند کرد.

قرار است این بودجه برای شرکت‌هایی که در بخش‌های دارای رشد بالا مانند بخش‌های مرتبط با محیط زیست و خدمات مراقبت از کودکان فعالیت می‌کنند، مصرف شود. این اقدام بانک مرکزی ژاپن در پی گام‌هایی شکل گرفته که هدف از آن‌ها تسهیل امور پولی بوده است تا بتوانند تقاضا در بخش خصوصی را افزایش دهند و اقتصاد کشور را از رکود اقتصادی برهانند.هدف از این برنامه وام‌دهی، هدایت وام‌ها به سمت شرکت‌های کوچکتری است که در حوزه‌های دارای قابلیت پیشرفت فعالیت می‌کنند.