گروه بین‌الملل- سرمایه‌گذاران بازار سهام آمریکا در هفته جاری به دقت مراقب اوضاع اروپا خواهند بود تا نشانه‌ای از احتمال تثبیت بحران بدهی اروپا به دست آورند. این در شرایطی است که تولیدات صنعتی، ساخت‌وساز مسکن و تورم نیز نشانه‌هایی از چشم‌انداز اقتصادی آمریکا به دست می‌دهد. روز جمعه یکی از مقامات اظهار کرد اتحادیه اروپا درمورد چگونگی اصلاحات حقوق بازنشستگی با یونان به توافق رسیده است، درحالی که وزیر اقتصاد اسپانیا اعلام کرد این کشور از اتحادیه اروپا درخواست کمک اقتصادی نکرده است و نخواهد کرد. هفته‌ها است که به دلیل این نگرانی که مشکلات بدهی اروپا، ازجمله مشکلات یونان، اسپانیا و مجارستان ممکن است اقتصاد جهانی را تحت تاثیر قرار دهد، اعتماد بازارسهام تضعیف شده است.

شاخص بی‌ثباتی معاملات اختیاری شیکاگو بورد که معیاری از نگرانی وال‌استریت است، روز جمعه ۸۲/۵ واحد سقوط کرد و به ۷۹/۲۸ واحد رسید.

سه شاخص عمده وال‌استریت طی هفته گذشته افزایش یافتند به طوری که شاخص داوجونز ۸/۲ درصد، شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۵/۲ درصد و شاخص نسدک کامپوزیت ۱/۱ درصد رشد کرد.

وال‌استریت در هفته جاری بهبود در بخش مسکن آمریکا را بررسی می‌کند. تصور می‌شود این بخش به دلیل انقضای اعتبارات مالیاتی برای خریداران مسکن همچنان متزلزل باقی خواهد ماند.

آمار ساخت‌وساز مسکن و مجوز ساخت‌وساز برای ماه مه روز چهارشنبه منتشر خواهد شد. اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند ساخت و ساز مسکن از ۶۷۲،۰۰۰ واحد در ماه آوریل به ۶۵۰،۰۰۰ واحد در ماه مه کاهش یافته است.

این هفته همچنین دولت آمریکا شاخص قیمت تولیدکننده و شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه مه را منتشر خواهد کرد. شاخص کل قیمت تولیدکننده برای ماه مه روز چهارشنبه منتشر می‌شود و انتظار می‌رود کاهش ۵/۰ درصدی را نشان دهد. پیش‌بینی می‌شود شاخص قیمت تولیدکننده بدون درنظر گرفتن قیمت غذا و انرژی در ماه مه ۱/۰ درصد افزیش را نشان دهد. از دیگر آماری که روز چهارشنبه منتشر خواهد شد ارقام تولیدات صنعتی در ماه مه است که بر اساس پیش‌بینی‌ها ۹/۰ درصد جهش کرده است.

شاخص کل قیمت مصرف‌کننده برای ماه مه نیز روز پنج‌شنبه اعلام می‌شود و اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند این شاخص در ماه مه ۲/۰ درصد کاهش یافته باشد.

سرمایه‌گذاران در روز چهارشنبه به دقت به سخنان رییس فدرال رزرو درمورد اصلاحات مالی توجه خواهند کرد. هفته گذشته پس از اظهارات برنانکه مبنی براین که رشد اقتصادی آمریکا ادامه خواهد یافت، شاخص‌ها با افزایش روبه‌رو شدند.