گروه بین‌الملل- روز پنج‌شنبه پس از موجی از اخبار خوش اقتصادی، سرمایه‌گذاران در وال‌استریت متقاعد شدند در مجموع اوضاع اقتصادی آنقدرها هم بد نیست و این امر موجب بازگشت شاخص میانگین صنعتی داوجونز به سطح بیش از ۱۰,۰۰۰ واحد شد.شاخص داوجونز ۲۷۳ واحد افزایش یافت و به ۱۰۱۷۲ واحد رسید. همه شاخص‌های عمده بیش از ۵/۲ درصد رشد کردند. روز پنج‌‌شنبه بورس‌های جهان با افزایش روبه‌رو شدند؛ زیرا دولت چین اعلام کرد در ماه مه صادرات این کشور ۵/۴۸ درصد افزایش داشته است و واردات نیز ۳/۴۸ درصد جهش کرده است. افزایش در تجارت چین از نگرانی‌ها مبنی براینکه مشکلات بدهی اروپا بهبود اقتصادی جهان را متوقف خواهد کرد،کاست. ۲۷کشور عضو اتحادیه اروپا بزرگ‌ترین شریک تجاری چین محسوب می‌شوند. سرمایه‌گذاران از سلامت بهبود اقتصادی جهان اطمینان بیشتری به دست آوردند؛ زیرا اقتصاد ژاپن در سه ماهه نخست امسال سریع‌تر از پیش‌بینی‌ها رشد کرد. دولت استرالیا نیز اعلام کرد اشتغال تمام وقت در ماه مه برای نهمین ماه متوالی افزایش داشته است.

وزارت کار آمریکا نیز گزارش داد تعداد تقاضاهای جدید برای دریافت مزایای بیکاری تا ۳,۰۰۰ مورد کاهش یافته و به ۴۵۶,۰۰۰ مورد رسیده است. گرچه این کاهش کمتر از پیش‌بینی اقتصاددانان بود اما سرمایه‌گذاران از ارقامی که نشان داد طی هفته گذشته تعداد کل تقاضا‌ها برای دریافت مزایای بیکاری بیشترین کاهش را ظرف یک سال گذشته داشته است، دلگرم شدند. تعداد کل تقاضاهای دریافت مزایای بیکاری تا ۲۲۵,۰۰۰ مورد کاهش یافته و به ۵/۴ میلیون مورد رسیده است.شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۲۸/۲۷۳ واحد یا ۸/۲ درصد رشد کرد و به ۵۳/۱۰۱۷۲ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰, ۱۵/۳۱ واحد یا ۳ درصد جهش کرد و به ۸۴/۱۰۸۶ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت با ۸۶/۵۹ واحد یا ۸/۲ درصد افزایش در رقم ۷۱/۲۲۱۸ واحد ثابت شد.پس از افزایش صادرات چین و کاهش تقاضا برای دریافت مزایای بیکاری در آمریکا به دلیل این خوش‌بینی که اقتصاد جهانی به سلامت از بحران بدهی اروپا گذر خواهد کرد، دیروز جمعه نیز بورس‌های جهان با افزایش روبه‌رو شدند.

حتی هشدار بهت‌آور نخست‌وزیر جدید ژاپن مبنی براینکه این کشور با بحران مالی شبیه به بحران یونان مواجه خواهد شد، نتوانست خرید سهام توسط سرمایه‌گذاران را تحت تاثیر قرار دهد. در آغاز معاملات در اروپا، شاخص‌های بورس‌های انگلستان و فرانسه اندکی افزایش یافتند؛ اما شاخص داکس آلمان با کاهش جزئی روبه‌رو شد. در آسیا، شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن تحت تاثیر هشدار نخست وزیر این کشور در مورد بودجه قرار نگرفت و ۶۰/۱۶۲ واحد یا ۷/۱ درصد افزایش یافت و به ۲۵/۹۷۰۵ واحد رسید. شاخص کاسپی کره جنوبی ۴/۱ درصد رشد کرد و به ۳۴/۱۶۷۵ واحد رسید. شاخص هنگ سنگ هنگ کنگ ۲/۱ درصد جهش کرد و به ۳۸/۱۹۸۷۲ واحد رسید. شاخص‌ها در سرزمین اصلی چین، سنگاپور و تایوان نیز با افزایش روبه‌رو شدند.