بدهی‌های دولتی مهم‌ترین چالش پیش روی ژاپن است

نائوتوکان، نخست وزیر جدید ژاپن - عکس: Getty Images

کان روابط ژاپن با ایالات‌متحده را سنگ بنای سیاست توکیو توصیف کرد

احسان ابطحی

نخست‌وزیر جدید ژاپن اعضای کابینه خود را معرفی کرد، کابینه‌ای که انتظار می‌رود حزب حاکم او را بیش از گذشته به برنامه اصلاحات سیاست داخلی نزدیک کند و دومین اقتصاد قدرتمند دنیا را از بحران‌های مالی که منجر به استعفای ناگهانی نخست‌وزیر پیشین شد، دور نگه دارد.

به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، نائوتو کان ۶۳ ساله، نخست‌وزیر جدید ژاپن، از روز جمعه و پس از انتخاب به این سمت در پی انتخاب اعضای کابینه خود بود. او پس از استعفای ناگهانی «یوکیو هاتویاما» به سمت نخست‌وزیری انتخاب شد. هاتویاما به دلیل تحقق نیافتن وعده‌های انتخاباتی و همچنین کاهش شدید محبوبیت حزب متبوعش ناچار شد تنها ۹ ماه پس از انتخاب به عنوان نخست‌وزیر از سمت خود استعفا دهد. با این حال نائوتو کان در تلاش است تا بتواند اقتدار سیاسی حزب خود را بازسازی کند. انتظار می‌رود کان که پیشتر یک فعال مدنی بوده‌است سیاست‌های کلی دولت هاتویاما را ادامه دهد، اما تمرکز حزب خود را بر اصلاح نظام سیاسی بی‌ثبات و ناپایدار ژاپن قرار دهد. کابینه جدید ژاپن اعضایی جوان‌تر خواهد داشت. این جوانان در کابینه هاتویاما هم عضویت داشتند و تلاش می‌کردند تا با مهار دیوان‌سالاری قدرتمند ژاپن نظام سیاسی ایستا و راکد این کشور را که پس از جنگ جهانی دوم همواره به همین منوال بوده‌است، دستخوش تغییراتی جدی کنند. با این همه تمرکز اصلی رسانه‌های ژاپن بیش از آنکه بر روی این مسایل قرار داشته باشد، معطوف به حذف یکی از چهره‌های سرشناس حزب حاکم دموکرات این کشور به نام «ایچیرو اوزاوا» است، فردی که از او به عنوان یکی از اثر‌گذار‌ترین و پرنفوذ‌ترین اعضای حزب یاد می‌شود و در دوران ریاست هاتویاما در حزب دموکرات، به عنوان دبیر‌کل انجام وظیفه می‌کرد. اوزاوا به لطف استعداد و نبوغ ذاتی خود توانست معمار پیروزی گسترده تابستان گذشته حزب دموکرات باشد و به بیش از نیم قرن حکومت حزب لیبرال دموکرات در ژاپن پایان دهد. با این همه رایزنی‌ها و توافق‌‌های پشت پرده او منجر شد تا به دلیل برخی از رسوایی‌های مالی تمرکز بر اوزاوا افزایش یابد و موقعیت هاتویاما در سمت نخست‌وزیری دچار تزلزل شود.

کان از روز جمعه و پس از انتخاب به عنوان نخست‌وزیر آشکارا تلاش کرده‌است تا با ایجاد تغییرات در پست‌های کلیدی حزب، حزب دموکرات را از دوران حکومت اوزاوا دور کند. او «یوکیو ادانو» ۴۶ ساله را به جای اوزاوا به عنوان دبیر‌کل حزب انتخاب کرد، پستی که دومین سمت مهم در حزب به شمار می‌رود.ادانو یکی از سرسخت‌ترین و شاخص‌ترین افراد حزب در مقابله با دیوان‌سالاری در دولت هاتویاما به شمار می‌رفت که همواره از نفوذ اوزاوا در دولت به شدت انتقاد می‌کرد. از سوی دیگر یکی از مهم‌ترین دلایل استعفای هاتویاما عملی نشدن وعده انتخاباتی او در مورد تعطیلی پایگاه نظامی آمریکاییان در جزیره اوکیناوا بود. با این حال کان در سخنان دیروز خود تاکید کرد که بهبود روابط با ایالات‌متحده از جمله مهمترین برنامه‌های انتخاباتی اوست. کان در سخنان خود به باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده اطمینان داد که با وجود خشم ساکنان محلی جزیره اوکیناوا که خواستار خروج پایگاه آمریکاییان از این جزیره هستند، طبق توافق‌های انجام شده، این پایگاه را به شمال اوکیناوا منتقل خواهد کرد. کان در بخش دیگری از سخنان خود پیش از سوگند در حضور امپراتو آکیهوتو درباره روابط کشورش با آمریکا گفت که اتحاد امنیتی میان ژاپن و ایالات‌متحده «‌سنگ بنا»ی سیاست توکیو را تشکیل می‌دهد.

کان تاکید کرد که به توافق با ایالات‌متحده درباره آینده پایگاه نظامی اوکیناوا احترام خواهد گذاشت و در عین حال تلاش خواهد کرد تا از میزان نارضایتی ساکنان این جزیره بکاهد. یکی دیگر از وعده‌های کان تقویت و نو‌سازی توان کشور و مبارزه با حجم بدهی‌‌های دولتی بود. ژاپن در میان کشورهای صنعتی جهان بالاترین حجم بدهی‌های دولتی را دارد. کان تاکید کرد که بدهی‌های دولتی کشورش دوبرابر خروجی اقتصاد ژاپن است و باید به عنوان مهمترین چالش پیش‌روی این کشور به درستی مدیریت شود.او تاکید کرد که بازسازی سلامت مالی برای اقتصاد ژاپن ضروری است. کان در عین حال ۱۱ عضو از ۱۷ عضو کابینه پیشین را در سمت‌های خود ابقا کرد. از جمله این وزرا «کاتسویو اوکادا» وزیر امور خارجه و «توشیمی کیتازاوا» وزیر دفاع بودند که در سمت‌های خود باقی مانند. کان اما معاون سابق خود در وزارت دارایی را به عنوان وزیر دارایی جدید انتخاب کرد. او از محافظه‌کاران مالی به شمار می‌رود که طرفدار افزایش مالیات‌ و کاهش هزینه‌ها است. یکی دیگر از چهره‌های جدید کابینه ژاپن خانم رنهو، یکی از محبوب‌ترین و مشهور‌ترین مجریان تلویزیونی است که تنها همین تک اسم یعنی رنهو را دارد. او که ۴۲ ساله است به دلیل پرسش‌های بی‌‌پروا و صریحش از بوروکرات‌ها‌- ‌دیوان سالاران‌- در مناظره‌هایی که با موضوع هزینه‌های عمومی برگزار می‌شد، شهرت پیدا کرد و اکنون به عنوان وزیر اصلاحات اجرایی انتخاب شده است.