تشکیل صندوق مالی اروپا

مقامات حاضر در اجلاس لوکزامبورگ توافقنامه صندوق مالی اروپا را امضا کردند - عکس: رویترز

شادی آذری

وزرای دارایی کشورهای اروپایی، دیروز آخرین رایزنی‌های خود را برای تشکیل یک صندوق نجات اروپا انجام دادند. این صندوق مخصوص ناحیه یورو با ۴۴۰ میلیارد یورو (۵۲۴ میلیارد دلار) بودجه ضمانت شده توسط کشورهای عضو و با هدف جلوگیری از گسترش بحران بدهی یونان تشکیل می‌شود.

بنا به گزارش بلومبرگ، وزرای دارایی اروپا در نشست دیروز خود در لوکزامبورگ توافق کردند صندوق ثبات مالی اروپا اوراق قرضه‌ای را که به پشتوانه ضمانت‌های انجام شده صادر می‌شوند، بفروشد و از پول حاصل از این فروش به کشورهای عضو ناحیه یورو که نیازمندند وام پرداخت ‌کند. این نهاد جدید تنها در صورتی اوراق قرضه را می‌فروشد که یک درخواست کمک از سوی کشوری عضو صادر شود. وزرا سعی دارند تا این نهاد رتبه AAA را از شرکت‌ها اخذ کند تا مجاز باشد اوراق قرضه‌اش را برای تامین سرمایه مجدد بانک مرکزی اروپا مورد استفاده قرار دهد. این صندوق در لوکزامبورگ تشکیل خواهد شد.

وزیر دارایی اتریش، جوزف پروئل در اجلاس لوکزامبورگ گفت: «ما یک علامت واضح از ثبات اقتصادی را نشان دادیم. ما چتر نجات را گشودیم و من اعتقاد دارم که کار می‌کند.»

این صندوق که برای مدت ۳ سال ایجاد شده است، بخش اعظم بسته کمک مالی ۷۵۰ میلیارد یورویی را تشکیل می‌دهد که وزرای دارایی اتحادیه اروپا یک‌ماه پیش آن را به تصویب رساندند تا به کمک آن با بحران بدهی‌های منطقه مقابله کنند. ۶۰ میلیارد یوروی دیگر هم از کمیسیون اروپا، بازوی اجرایی اتحادیه اروپا و ۲۵۰ میلیارد یورو هم از صندوق بین‌المللی پول تامین خواهد شد.

دولت‌های اروپایی که از سوی آمریکا و آسیا برای تثبیت وضعیت بازارها تحت فشار بودند، در روزهای نهم و دهم ماه مه در تلاش برای پایان دادن به زمزمه جدایی کشورهای ناحیه یورو، توافق کردند راهکاری مالی را در مقابله با بحرانی که از بدهی‌های یونان آغاز شد، ارائه دهند. پس از آنکه یونان از حضور در بازارها محروم شد و بحران بدهی‌های این کشور به پرتغال و اسپانیا هم سرایت کرد، یک بسته وام ۱۱۰ میلیارد یورویی برای کمک به آن در روز دوم ماه مه ارائه شد. اکنون قرار است همه کشورهای عضو ناحیه یورو جزو سهامداران صندوق ثبات مالی اروپا باشند. سهم هر کشور در این صندوق نیز متناسب با سهم آن در بانک مرکزی اروپا خواهد بود. کمیسیونر امور اقتصادی و پولی اتحادیه اروپا، اولی رهن در هفته گذشته گفته بود که امیدوار است «اندازه کوچک» این صندوق به علاوه ۶۰ میلیارد یوروی اضافی که از سوی کمیسیون تامین می‌شود، «به تثبیت بازارها کمک کند و نیاز به کمک رسانی را برطرف نماید.»