دیدار محمود عباس با باراک اوباما

گروه بین‌الملل- در دیدار باراک اوباما و محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین در روز چهارشنبه ۹ ژوئن قرار بود درمورد چشم‌انداز مذاکرات غیرمستقیم رژیم صهیونیستی و فلسطین به میانجیگری نماینده ویژه اوباما جورج میچل بحث شود. این درحالی است که پس از کشته شدن ۹ فعال حقوق بشر در ناوگان آزادی که حامل کمک‌های بشردوستانه به غزه بود، دیدار اوباما با بنیامین نتانیاهو لغو شد. این حمله به طور موقت مانع مذاکرات صلح خواهد بود. نتانیاهو با اکراه با توقف شهرک‌سازی موافقت کرده است و به طور غیر مستقیم با فلسطینیان مذاکره می‌کند. آغاز محاکمه جروم کرویل در پاریس

امروز سه‌شنبه محاکمه جروم کرویل معامله‌گر سابق سوسیته ژنرال در پاریس آغاز می‌شود. وی متهم است با انجام معاملات غیرقانونی موجب زیان ۹/۴ میلیارد یورویی(۰/۶ میلیادر دلاری) بانک‌ فرانسه شده است. وی با اتهامات خیانت در امانت و جعل روبه‌رو است و درصورتی که گناهکار شناخته شود به پنج سال زندان و پرداخت ۳۷۵،۰۰۰ یورو جریمه محکوم خواهد شد. دفاع او در برابر این اتهامات این است که این معاملات را با مشارکت ضمنی رییس خود انجام داده است.

برگزاری انتخابات در هلند

روز چهارشنبه ۹ ژوئن رای دهندگان هلندی به پای صندوق‌های رای می‌روند. این انتخابات در ماه فوریه و پس از فروپاشی ائتلاف به رهبری حزب دموکرات مسیحی اعلام شد. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد رای‌دهندگان بین حزب احیا شده کارگر که ایجاد یک جامعه هلندی مهاجر دوست را وعده می‌دهد، حزب دموکرات مسیحی و حزب مردم برای آزادی و دموکراسی که کاهش بودجه بزرگ را تعهد می‌کنند و حزب راست آزادی که طی سال گذشته موجب تزلزل سیاسی هلند شده است، تقسیم شده‌اند. نتایج این انتخابات تشکیل یک ائتلاف جدید را مشکل خواهد کرد.

برگزاری انتخابات پارلمانی در بلژیک

روز یکشنبه ۱۳ ژوئن در بلژیک نیز انتخابات پارلمانی برگزار می‌شود. دولت قبلی بلژیک در ماه آوریل و به دلیل خروج حزب فلمیش از ائتلاف سقوط کرد. حزب فلمیش در پی ناکامی در حل مساله حقوق رای‌دهندگان در بروکسل که در آن رای دهندگان فرانسه زبان نسبت به رای‌دهندگان فلمیش از حقوق بیشتری برخوردارند، از دولت ائتلافی خارج شد. این مناقشه بر جنگ همیشگی بین اکثریت هلندی زبان و قوم فرانسه زبان والون برای به دست آوردن کنترل سیاسی دلالت دارد. رییس حزب فلمیش که از تجزیه بلژیک حمایت می‌کند در نظرسنجی‌ها پیشتاز است و احتمالا دولت جدید را تشکیل خواهد داد.