اعلام بزرگترین برنامه ‌ریاضت ‌اقتصادی آلمان

آنگلامرکل صدراعظم آلمان- عکس:Getty Images

مرکل با بسته کاهش بودجه ۱۰ میلیارد یورویی موافقت کرد گروه بین‌الملل- شادی آذری: بر اساس اعلام دولت آلمان، قرار بود دیروز دوشنبه صدر اعظم این کشور، آنگلا مرکل به همراه کابینه‌اش، بسته کاهش بودجه دولتی را تصویب کند و سر فصل سیاست‌های خود را تا سال ۲۰۱۴ اعلام نماید. مرکل امیدوار است گام‌هایی که اعلام می‌کند بتواند ارزش یورو را افزایش دهد و بر قدرت خود او بیافزاید.

بنا به گزارش رویترز، پس از آنکه تا اواخر شب یکشنبه مذاکرات در زمینه تصمیمات اقتصادی آلمان ادامه داشت، وزرای کابینه مرکل مذاکرات خود را در روز دوشنبه نیز ادامه دادند. ناظران نزدیک به این مذاکرات پیش‌بینی کردند مرکل بعدازظهر دیروز، دوشنبه نتایج بررسی‌های پیش‌نویس لایحه بودجه سال ۲۰۱۱ آلمان و برنامه‌ریزی مالی برای چهارسال پیش‌روی کشورش را اعلام کند.

تحلیلگران می‌گویند این بیانیه مرکل به منزله بزرگترین برنامه ریاضتی آلمان پس از جنگ جهانی دوم خواهد بود که طی آن اعلام خواهد شد سالانه تا ۱۰ میلیارد یورو (معادل ۹۴/۱۱ میلیارد یورو) از بودجه دولت آلمان کاسته خواهد شد و بطور همزمان مالیات‌ها هم تا حدودی افزایش خواهند یافت.

مرکل در تلاش است تا نمونه‌ای از سخت‌گیری مالی را به نمایش گذارد تا بدین وسیله اعتماد سرمایه‌گذاران را به ناحیه یورو بازگرداند. اقتصاد ناحیه یورو مدتی است که به‌خاطر بدهی‌های عظیم یونان و سایر کشورهای منطقه آسیب‌پذیر شده است. اما مرکل با ایجاد تعادلی بسیار ظریف مواجه است چون باید در عین حال مطمئن باشد کاهش بودجه‌هایی که ایجاد می‌کند، موجب شکنندگی احیای بزرگترین اقتصاد اروپا نخواهد شد.

بر اساس برآوردهای انجام شده کسری بودجه دولت آلمان در سال جاری میلادی از ۵ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور تجاوز خواهد کرد. اگر چه این رقم بسیار کمتر از ارقام کسری بودجه برخی دیگر از کشورهای این ناحیه است، اما از حد ۳ درصدی تعیین شده توسط اتحادیه اروپا بیشتر است.

از سوی دیگر اقتدار سیاسی مرکل نیز در خطر است. او نه‌تنها شاهد کاهش محبوبیت حزب محافظه‌کارش است بلکه خود نیز متهم شده است که در بحران بدهی‌های ناحیه یورو مدیریت ضعیفی را از خود به نمایش گذارده است. مرکل به راستی نیازمند احیای اقتدار سیاسی خود است و لازم دارد که یک بسته ثبات اقتصادی ارایه دهد تا رای‌دهندگان را دوباره از خود خشنود سازد.مرکل درست پیش از آغاز مذاکرات روز یکشنبه با هیات اقتصادی خود به خبرنگاران گفت: «این جلسه کابینه، جهت‌گیری مهمی از سیاست‌های آلمان طی سال‌های پیش‌رو را ارائه خواهد کرد که بسیار قطعی خواهد بود.» وی افزود: «ما فقط می‌توانیم آنچه را که به‌دست می‌آوریم هزینه کنیم.»

مرکل وعده داد که از بخش‌ آموزش و مستمری‌بگیران حمایت خواهد کرد اما خاطرنشان ساخت که بخش تامین اجتماعی از جمله بخش‌هایی است که باید بودجه‌ آن کاهش یابد. کاهش مزایای بیکاری و حق اولاد برای بیکاران از اقداماتی است که قرار است حدود ۴۰۰ میلیون یورو صرفه‌جویی به‌بار آورد. کاهش حدود ۶۰۰ میلیون یورویی بودجه دفاعی آلمان در سال ۲۰۱۱ که قرار است در سال ۲۰۱۲ به ۱/۱ میلیارد یورو برسد، نیز از دیگر تصمیمات مرکل است.