تغییرات مهم در کادر رهبری کره‌شمالی

کیم‌جونگ نام بزرگترین پسر رهبر کره شمالی- عکس:AP

بزرگترین پسر رهبر کره‌شمالی مهاجرت به اروپا را تکذیب کرد گروه بین‌الملل- ‌سایه ماندگار: به گزارش رسانه‌های دولتی کره‌شمالی، این کشور در دومین نشست ویژه و کم سابقه پارلمان، تغییراتی در کادر رهبری بلند‌پایه پیونگ یانگ ایجاد کرد. در همین حال بزرگترین پسر رهبر کره‌شمالی مهاجرت به اروپا را تکذیب کرد و گفت که پدرش در شرایط جسمانی خوبی به سر می‌برد.

به گزارش بی.‌بی.‌سی دومین نشست ویژه پارلمان کره‌شمالی با حضور کیم جونگ ایل، رهبر کره شمالی برگزار شد. این در شرایطی است که او در اولین نشست ویژه پارلمان که در روز ۹ آوریل-‌۲۰ فروردین‌- برگزار شد، شرکت نکرده‌ بود.

به دنبال نشست ویژه پارلمان کره‌شمالی، «چو یونگ ریم» جانشین «یونگ ایل»، نخست‌وزیر این کشور شد. نخست‌وزیر مسوول رسمی سیاست‌های اقتصادی این کشور کمونیستی به شمار می‌رود.

رسانه‌های دولتی همچنین اعلام کردند که «چانگ سانگ تیاک»، یکی از خویشاوندان بسیار نزدیک رهبر کره‌شمالی، با ارتقای مقام به یکی از مهمترین سمت‌های نظامی در «کمیسیون دفاع ملی» این کشور رسید.باور همگانی بر این است که چانگ از حامیان انتقال موروثی قدرت در کره‌شمالی از جمله انتقال قدرت به کیم جونگ اون، جوان‌ترین پسر کیم جونگ ایل است.

پارلمان کره‌شمالی که به «مجمع عالی خلق» نیز شهرت دارد و ۶۸۷ عضو دارد به طور معمول تنها سالی یک بار تشکیل جلسه می‌دهد.به گزارش خبرگزاری KCNA-‌خبرگزاری رسمی کره‌شمالی-‌ برگزاری نشست ویژه پارلمان در روز هجدهم ماه مه اعلام و دلیل برگزاری آن بحث درباره «‌مسایل اساسی» عنوان شد. گزارش‌ها حاکی از آن است که «چو یونگ ریم» از سوی دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست به عنوان نخست‌وزیر پیشنهاد شده‌است. برخی منابع دلیل تغییر در سمت نخست‌وزیری را شکست سال گذشته «یونگ ایل» در ارزش‌گذاری مجدد واحد پول این کشور عنوان می‌کنند.

همچنین گفته می‌شود ارتقای چانگ به پیشنهاد شخص کیم جونگ ایل انجام شده‌است.

کمیسیون دفاع ملی - NDC - بالاترین نهاد نظامی در کره‌شمالی است و چانگ که عضو این کمیسیون بود اینک به مقام معاونت این کمیسیون رسیده‌است.

این در شرایطی است که از چانگ به عنوان یکی از مورد اعتماد‌ترین متحدان کیم جونگ ایل نام برده‌می‌شود.تحلیلگران امور شبه‌جزیره کره بر این باورند که ارتقای مقام چانگ حکایت از آن دارد که کیم می‌خواهد با انتخاب کلیدی‌ترین نزدیکان خود در سمت‌های حساس، شرایط را برای انتقال قدرت به پسرش آماده کند.

در همین حال به گزارش خبرگزاری آسوشیتد‌پرس و به نقل از یکی از روزنامه‌های کره جنوبی، کیم جونگ نام، بزرگترین فرزند رهبر کره‌شمالی که شلوار جین به پا داشت و کفش‌های آبی پوشیده بود، در بیرون از آسانسور هتلی در کشور ماکائو مهاجرت به اروپا را تکذیب و تاکید کرد که پدرش در شرایط جسمانی خوبی به سر می‌برد.تحلیلگران روز دوشنبه و پس از دومین نشست کم سابقه و ویژه پارلمان کره‌‌شمالی به شدت به دنبال این بودند که بتوانند درباره جایگزین احتمالی رهبر این کشور مرموز، عجیب، منزوی و البته مسلح به سلاح اتمی حدس و گمان‌هایی بزنند.